Učitelj
школско КРЕТАЊЕ У СВЕТУ 627 А сад да упоредимо садашње стање, са стањем од пре неколико година: Тако:
У 1891—2 школ. години било је у 24 места, 26 осн. школа а 509 ученика-ца и 28 учитеља-ца.
У 1892—28 школ. години било је у 34 места, 40 осн. школа са 1422 ученика-це и 40 учитеља-ца.
У 1898—4 школ. години било је у 44 места, 50 осн. школа" са 1985 ученика-ца и 50 учитеља-ца.
У 1895—6 школ. години било је у 59 места, 69 оси. школа са 2552 ученика-це п 856 учитеља-ца.
Дакле за пет година порастао је број школа нових 51, учитеља-ца увећано је 81, а број ученика-ца порастао је са 2,270. Цисре задовољавајуће.
Однос између броја ученика према броју школа, био је овакав:
У 1891—2 шк. години АРА ИО је на једну школу 19 ученика
У 16 575 је » за» Као» МИ “ НА Ва МО ТНОВ С АЕ ; и А, У 6506 " 752), 2 2 86 "
За пет го Пана дакле сво се број ђака на једну школу скоро два пута.
АУСТРО - УГАРСКА Приложан за познавање школских прилина у Словинаца.
Наша еловиначка браћа маленом снагом својом очајно се опиру огромном немачком притиску. који им грози потпуним пстребљењем. Напором крајњих сила евојих они спасавају, у колико се то може према несрећвим приликама у којима се находе, највеће благо своје, своју омладину, од убиственог понемчавања.
Али су у томе лоше среће.
Немачко море све их јаче запљускује, јер они ни приближно нису у могућности као Чеси да немачкоме „Шулеерајну“ у „Средишној Матици школској“ нађу заточника, који би, у одбрану своје народности, изашао му на витешки мегдан. Слабији и душевно и Физички они нису у стању да заузму ниједну јачу позицију на ма коме од културних поља, из које би успешно одбијали навалу немачкот продирања. а !
Борба њихова, која се упорно продужава кроз толике векове, није уродила никаквим родом. Она није донела ни један топли зрачак просвете, ни најмањи развитак народне слободе. Превод библије