Učitelj

БРа | 5 ____-_ РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ С у Апији. Он сам предаје у најстаријем разреду а у П разреду је учитељица нека т-ца Шулцеова. Управа забавишта, је под руком једне Самоанкиње Селезе, ученице немачке школе, која ту дужност врши под надзором т-це Шулцове. Па и г-ђа Марграфова која је такође испитана учитељица предаје у заводу. Број ученика и ученица износи између 40—-80. По народности су више од 2, деца Немаца, остали су енглеске, америчке, шведске и др. народности „а врло мали број Самоанаца. Напредак је у школи добар.

У финансиском погледу вели овај лист — школа у Апији "имала је да издржи огромне тешкоће с којима се борила од постанка. У главном она се издржава од добровољних прилога који поглавито дају Немци одатле, а и из Немачке. Немачки конзул Много чини те се школи даје могућност да може мирно корачати и новине „ТасПеће Елпдасћап“ донеле су чланак о његовом пошћењу. „Али“, настављају ове новине, „упркос свих ових жртава и трудова не да се спречити, да земљиште на коме школа и остале зграде _ постоје, и које је уговором предвиђено на 90 година, од којих је већ 10 протекло, не пређе у руке једне француске католичке конфесије“. Лома“би наравно било поремећено све што се досле створило и овај немачки лист изјављује жељу и наду, да то не буде, него да „овај моћни штит немачког језика и обичаја не само одржи него ојача још више и уздигне“.

АСРТАКА.

Немачко продирање на југу. — Школа у Викторији. — Црначка деца и њихове способности. — Спољње и унутарње уређење школа.

Сваку стопу својих продирања на југ и исток Немци блокирају културним утврђењима, која се не могу никаким оруђем порушити. У најудаљенијим крајевима света, у најопаснијим и најнеприступачнијим местима далекога југа шире они своје колоније. Па не само то, него нека се угнезди не колонија, него ма и један миснонар у ком месту, одмах се ту отвара школа доводи учитељ, натура немачки језик, припрема земљиште за индустриска предузећа и т. д. једном речју они се старају да културом утврде земљишта својих продирања.

Из извештаја. једнога немачкога листа, који прати школско кретање по целоме свету, и који има ориђиналне изворне извештаје, вадимо ове податке о школи у Викторији у области Камеруну.