Učitelj

ка

КАКАВ ТРЕБА ДА ЈЕ ШКОЛСКИ НАДЗОРНИК 5

питати о томе и наше признате и одличне педагоге, чије нам

мисли не могу бити на одмет.

1

(ви ми знамо, на коме је се степену напредовања налазила наша основна настава пре двадесет и неколико година... Наставни напреци нису били екоро никакви. Учитељи нису били стручни људи у своме послу. Они су поред осталих и важнијих послова, тек узгред вршили посао око васпитавања и образовања наше омладине, о каквим педагошким принципима није могло бити ни речи, јер ондашњи учитељи не беху школовани људи. И, државна је потреба просто изискивала, да се наставној грани у земљи нашој поклони више пажње и више бриге. |

Та је потреба у многоме подмирена отварањем стручне учитељске школе, у којој су се имали образовати српски учитељи. Од онога времена (1878 год.), када је прво коло ђака ове школе изишло у народ и отпочело рад на наставном и васпитном пољу у нашој основној школи, датирају се и бољи дани наше школе, а са њоме упоредо пи бољи дани српских учитеља! Иетина, требало је подуже времена, да се стари типови учитељски замене новим снагама, али, тек, напредак је био видљив; и млади, специјално образовани учитељи за свој посао, успели су, да за непуне две деценије година издигну и основну наставу и основну школу српску на завидну висину. —

'Греба џотшуно бити убеђен у то, да су тај напредак основне наставе у Србији од 1878 године условили једино озбиљно спремљени људи у Учитељској Школи, који су са пуно пожртвовања радили до краја, и жртвовали све интеревима школе и интересима наставе. Таквим својим радом по прегаоштвом, они су учинили, те је земљи дат напреднији закон за основне школе, који је ступио у живот још 1882 год.