Učitelj
#.
> СВЕСКА 4. БЕОГРАД 1899. ДЕЦЕМБАР ГОДИНА Х1Х
УЧИТЕЉ.
ПЕДАГОШКО-КЊИЖЕВНИ лист
РАСПРАВЕ И ЧЛАНЦИ
ДЕЧЈА ЛЕКТИРА
а =
(НАСТАВАК) П
Овај утицај своди се у главноме на једну врсту: идеалан пример. Нема сумње, да конкретни примери јаче освајају и остављају трајније упечатке. Али, на жалост, добрих конкретних примера има мало, па и што их има, нити представљају велике догађаје, нити избацују на површину силне карактере. Садашњост је сиромашна индивидуалном величином, и ако може бити богата јачином колективног духа и довољна општим моралом. Па и велики догађаји, овда онда створени у особитим приликама, не могу савременицима изгледати довољно узвишени. Носиоци њихови имају са својом околином интимних веза: ту су лична пријатељства, која допуштају да човек ода и слабе стране свога карактера; ту су мржње, које нагоне човека на неупутности, и тиме му засењују врлине: ту је борба интереса и утакмица за првенство: много земаљског елемента што се меша са херојским одликама. Изрека да нико не може бити пророк у својој земљи не тиче се само простора, него и времена. Али кад. машта песникова, студија историкова или проницљивост биографова успеју, да у засенку прошлости пронађу њене нај-
УЧИТЕЉ 1