Učitelj
292 РАСПБАВЕ И ЧЛАНЦИ
Поступање васпитача са ученицима могло би се свести на овог мало говорити, много лебдети и трпети и још више молити џи молити се. Највише ж нојтре од свега тога — давати добар пример свагда те свугде.
Због сувише строгих услова Сен-Сиранових за васпитача, било је у то време врло тешко наћи добре наставнике младежи. Праве васпитаче требало је тражити са свећом, дилетанте Сен-биран није ни пуштао пред децу. Учитељску дужност свак је избегавао. Чак и калуђери су сматрали, да је васпитање деце теже од најтеже епитимије. И Сен-Сиран је готово без успеха тражио паметна човека, који се не би жалио на тешкоћу васпитнога посла, који би га волео и који се не би ратосиљао истога након једнога краткога чава. „да добриле њ вредним наставником ја би пошао на крај света,“ -— често је говорио он.
Сен-Сиран је основао „мале школе“, али му се-није дало дуго и влободно вршити свој омиљени васпитачки посао и развијати своје: ' педагошке мисли.:) Језујити га облагаше, као да је хтео отети од њих: школовање младежи и организовати га на јеретичким начелима. Њиним наговором бен-Сиран буде затворен у Венсенски замак, у коме пробави до своје смрти, 1642. године.
Али дело Сен-Сираново није пропало; пример, који је дао, није остао без последица. Дубоко уверена у ваљаност тога посла, а при том даровита, лица из броја његових варадника и следбеника продужише прекинути труд свога учитеља. Они узеше на своја плећа СенСиранове „мале школе“, умножише их и дадоше им правилно педагошко уређење. Имена тих лица јесу: Де-Сави, Лансело, Арнб, Никол, Гијо, Кустел, и Какелина Паскал.
Н
Најближи сарадник Сен-биранов био је Де-Саси (Ре-Вав)), познат у своје време као писац, оштроуман и духзвит човек и велики познавалац класичне литературе. Његово је омиљено занимање било. — читање и тумачење светих књига ради популарисања њихове му-
5) „Сен-биран, који поста духовни старешина Порт-Ројаљла беше ученик и пријатељ Јансена оснивача јансенистичке школе. Њих се двојица сретоше и појмише на верошеповедном и богословеком пољу, па да рашире своја начела, они
_ поделише рад: Јансен се одаде на научну наставу, а Сен-Сипрап да шири ту
____ наставу.“ М. Ћ. Милићевић.