Učitelj

из ПЕДАГТОШКОГ ИСКУСТВА 309

10. — Чудновато је да сваки ђак основне школе, кад је болестан, не може да каже шта га боли док се не заплаче. Ово раде и ђаци најстаријих разреда, па и ако болест није баш озбиљне природе. — То долази свакојако услед тога, што је дечје срце и сувише ножно и осетљиво, па се боји последица болести, или што на тај начин хоће да увеличају озбиљност болести, те как) би их учитељ пустио кући.

Симуланти су у основној школи по све ретки.

=

1. — Тешку борбу издржавају ђаци у погледу тачног долажења у школу. У највише случајева задржавање од школе врши се противу њихове воље. Родитељи, по неки пут, хоће на силу да их задрже од школе, а они се тој њиховој вољи свом снагом одупиру. Ту „торе између две ватре“; ако дођу у школу, биће кажњени од родитеља, а ако не дођу биће кажњени од учитеља. У таквим случајевима треба бити обзрив, па за то не кажњавати ђаке, јер они нису за то ни најмање криви. Има слућајева, да ђак изостане п својевољно од школе; то обично бива кад родитељ неће да му да новац за неку потребну ствар (писаљку, мастило, пропис и др.). По неки: наставници отерзју ђаке из школе, или му кажу да но долази у њу док не набави ону ствар коју нема, али то не би требало да буде.

~

=

12. — Кад ђаци кога друга омрзну („кад на њега навичу“), па га окупе тужити, па макар и за најмању или никакву кривицу. У овом погледу они навале на дотичнога као на белу врану. И ма да се они већином овако окоме на заиста рђаве (особито немирне) ђаке, опет наставник треба ово да зна, по да се према томе и управља.

=

18. — И ако нешто не знају, ишак ђаци за то хоће нерадо да титају свога наставника (и ако их овај на то упућује), На часу ће за то пре да питају свога учитеља. ·- Ово чине ваљада за то, што би овим хтели да сакрију своје незнање више од учитеља, но од другова. Овакви се ђаци („преписивачи“) најбоље цвате на усменом испиту, када није у могућности да се користи туђим знањем. — Добро је овакве ђаке изоловати од осталих другова кад се ради зада-. так. — Чудновато. је, што у овим случајевима бољи ђаци радо по-