Učitelj
У КОЛИКО И КАКО МОРА УЧИТЕЉ УТИЦАТИ НА ДЕЧЈЕ ЧАСТОЉУБЉЕ 687
___----
-
Сем тога, да би поштедео частољубље, учитељ не треба, никада да казни ученика пред целим искупљеним разредом. До душе, то се неће моћи избећи код оних казни, које се по катшто морају изрећи у диљу што бољега примера; а може се и признати, да деца временом у томе неће видети никакво обешчашчење, када их пред целим разредом подвргнемо тој казни, јер је разред у неколико једна затворена целина, и што ђе најзад једном сваки доћи у тај положај, да добије телесну казну. |
Али се и при овоме не треба варати, јер и то стање није увек знак, да је частољубље отупело, и мо неки се ученик много више осећа пснижен услед таквога обешчашћења, но што ми то и мислимо. Њега не кањи толико што је кажњен, као то што је јавно кажњен. Јавност је у овоме случају опасна, у њој лежи, у њој се крије кињење. Само што се дечак стиди, да пред свима покаже, у коликој је мери уцвељен, те износи на видик највеђу равнодушност, докле му се у срцу учвршћу;е огорченост п одвратност. Али још ће јаче бити погођено његово частољубље, гко учитељ допусти, да остали ђаци отворено изјављују своју злурадост, да кажњенога гласно исмевају. Учитељ може да допусти тако гадно дело или да га чак и потпомсгне наравно само онда, ако му услед нагомиланога посла недостаје времена
"и прилике, да створи себи јасну слику душевнога стања дотичнога. Када би он видео, како се частољубље буни противу такве поруге, како се из пониженога частољубља развија гнев и мржња на другове и учитеља, тада би требало, да онога, који покаже ма и најмањи зн Е какве пакости и злурадости, опомене да се добро припази, дл не погреши, јер ће њега много горе казнити но првога.
Исто се тако не може оправдати на разлог, који се обично наводи у корист јавнога извршења те казне. Али који се тога боји а стварност потврђује и сувише често ту плашњу — тај може у свако доба позвати за привсутнога једнога сведока. Наравно, додаће неко, а колико човеку треба слободнога времена, те да може толико оклеватиг Са свим је тако, ств»р је доста обилазна, а потребно је и доста времена; али треба се опоменути, колико би улараца остало уштеђено, када би учитељ био мало стрпљивији, и колико би мање тешких удараца примило частољубље 2 Не, онај, који је свестан тога колики је чинилац частељубље у васпитању, и који на то помишља, да ће оно морати отупети услед таквога јавнога кажњавања, тај ће извесно ставити себи у дужност, да не кажњава ученика пред целим разредом. -
Али он ће свакад тако казнити, да увек — како то Лутер вели
— покрај пута лежи јабука. И при најтежој казни не треба он д»љ