Učitelj

101

око првенства/!... М да бар неко завађене мири и поучи ни по јада. Свађом се започело, свађом се завршало!...

Читанка за Ш разред препуна је таквих чланака. Тако:

У чланцима: „Лав, вук и лисац,“ „Петао и лисица,“ „Заостале ласте“ истиче се: пакост, препреденост, лукавство, превара и освета. Све саме махне, а ни једне врлине!... И све ове махне, сви ови пороци унесени су ради поуке оличене у пословици: „Ко другом јаму копа, сам у њу пада!...“

И због ове поуке дете мора да сазна за лукавсиво. и превару, нагони се да осети љубав ка освети !.... Јесте ли посматрали промену на детету кад подвикне. „Како-си свирао, брајко мој, тако сад играј 1.

Христос је друкчије учио људе. Он је примао к себи грешнике, али их није немилосрдно кажњавао, већ им је равголићавао грехе, указивао им гнусобу њихових погрешака, и утицао на душу њихову... Он нам је показао пут

како се зло побеђује. Рекао нам је: „ЈЂубите и своје непријатеље“, „Волите и оне, који вас гоне Лисац потковао опанке вуку, лисац преварио петла _ па ништа! Подмукли врапци обмањују безазлене ласте па ништа! Ужасна недоследност, непажљивост и неправда!..... На једној страни зло кажњено, на другој награђено!... Али тако и мора бити кад се за морално мершло узима казна и награда. Уместо да се морална осећања развијају примерима из живота и рада Исуса Христа позваше су У моћ неподесне басне, сумњиве бајке пи рђаве причице. Чланци: „Што год ко чини, све себи“, „Иш, не праши“, „Бог своје не оставља“ и „Поштење“ немају никакве моралне вредности. Неке више личе на бајке, а у свих је. истинитост сумњива. — Истина и природност највише је страдала у чланку: „Лакоуман пастир.“ Уз ову накарађену и неприродну причу и ова напомена. Једно бистрије ђаче са села дигло руку и пита. __ Ама, господине, што ће вук у колибу код Тривуна, кад су овце на пољани2... Курјак ждере овце а не овчаре!... Приређивачи су смели с ума: да је лаж опипљива, провидна...