Učitelj
161
да су били бољи и пажљивији одабирачи, па да им се опрости једностраност. Али су и ту лоше среће били!... Приређивачи читанака за Џ и ЈУ раз. покушали су да задовоље захтеве реалиста уносећи разноврсне и разнородне чланке. (С тога с те стране и нема шта да им се замери. Могло би се само претресати: је су ли у довољној мери унели разноврсности, и да нема залишних чланака на штету важнијих2... | Ту већ има шта да се пребаци приређивачима читанке за ГМ разред. Излишни су чланци: „Храњење и плођење "виноградског пужа“, „Опис виноградског пужа“, „Опис црног бора“, „Опис кита“, „Исландска маховина“..... и још неки други. Боље би било: да се на место њихово унела која историјска сличица из наше скоре и витешке прошлости. Овде узгред и укратко: наше читанке готово и немају чланака за развијање национблног поноса и осећања!... Препуне су баснама а празне народним песмама, биографијама и историјским сличицама!... Још и ово: Ко проучи наше читанке, а није упознат са нашим школама, доћи ће до уверења: да ми немамо. женских школа, и ако трећину наших васпитаника чине несташне и живахне девојчице!... Приређивачи су на њих заборавили... Јадне девојчице! Њима није посвећен (сем у читанке за | разред — два чланка) ама баш ни један чланчић!... Све се бојим да нам се ова заборавност не освети!...
4. Облик исказивања п психолошка страна.
Наше читанке за старије разреде (Ш и ТУ) препуне су чланцима, који својим ужасним, дугим п шешким реченицама апсорбују сву умну ученичку снагу и толико га заморе да грешни малишан заборави и своје име... Од прочитанога ништа није појмио, ништа није присвојио, примио: остала је само успомена на тешко читање !.. (Опомиње се: да је дуго читао, али се не опомиње шта је прочитао. Сећа се: да су речи тешке, врло тешке, реченице дуге и заморне, а чланак још дужи и тежи; сећа се да је читао нове речи, да се знојио, муцкао и гушио!... Сећа се:
УЧИТЕЉ , 2