Učitelj
548
изводе г. г. састављачи. Тај израз више – приличио њихову тврђењу у целој овој излишној тачки. |
Г. г. састављачи би хтели на крају тачке да се мало понесу својом педагошком стручношћу. То им оцењивач нигде не пориче. Али је чудновато да два педагога наглашују оцењивачу разлику измећу „избора“ и „распореда“ градива и како то двоје- има своје „одређене принципе“. То је одвећ јасно и једном неуком лајику, и без знања „педагошке теорије“ о томе. Какви су ти принципи, то није било потребно наглашавати даје требало да их оцењивач зна, пошто о томе у оцени није ни било говора.
И све ово чини засебну тачку одговора!
Тач. 4. — У овој тачки под а) тврди се да се на истој (617.) страни „види“ да оцењивачу „за поделу градива служе за углед (2) досадашње читанке, јер вели, „тако се обично ради у свима““ (стр. 720.). ·
То се тиче свега ових речи: „Ово (Тт. ј. концентрисање других предмета око срп. језика као средишта) би се могло: успешно извести Поглавшто! згодним распоредом градива у читанци. Тако се обично“ ради у свима читанкама, сем у читанци која је пред нама“ (страна 617).
Из овога се не види да нама досадашње читанке служе „за углед“. Ми нисмо ниједном речи то нагласили. Ми смо само наговестили да би се — кад би остао овај данашњи програм, који се нама не свиди — место нарочитих часова из разних предмета под фирмом „срп. језика“ томе могло помоћи подесном читанком с одабраном садржином из тих предмета. То не значи да ми само шако мислимо, него само одобравамо и такав начин концентрације програма, с претпоставком да има 'зза то нарочито подешене читанке. Читанка г.г. састављача ни у колико не одговара томе прин-_ цицу. У том духу израђене су у неколико: стара читанка за П раз., садашња читанка за ТУ разред осн. школе, и најновије срп. читанке за ниже разреде средњих школа. Ми нисмо тврдили да све данашње читанке имају поменути распоред градива, него смо упо- · требили израз „обично“ („Тако се обично ради у свима читанкама...“). Значи: ту се подразумевају и изузеци (н. пр. читанка за Ш раз. осн. | школе од М. Марковића и Б. Недића). Г. гг. састављачи, дакле, тврде _ и оно чега у ствари нема. -
1 Сада подвлачимо.