Učitelj

559

(и у опште) погрешне речи, да бисмо тражили да се примедбама, поред објашњења, казује „како је правилно“! Ми смо на страни 622. казали о томе свега ово: „Поред оних које су референти читанке поменули!, има доста дровинцијализама, које је ваљало у примедби објаснити. Од њих неки се не налазе у Вукову Рјечнику, | те би и многим наставницима били непознати“. Г. г. састављачи су се, дакле, овде послужили неистином, подмећући оцењивачу и ствари које му нису ни на ум пале.

После овога, разуме се, излишна је напетост њихова, која се огледа у овим речима: „Кад би оцењивач знао (0) шта је уџбеник за ученике основних школа, а шша упушсшво за учишеље, очевидно не би ни оваку погрешку“ (510) учинио. А овако%.... (51е)“ (стр. 720.). Шта је уџбеник за децу а шта ручна књига за учитеље, оцењивач јамачно не би знао, да му г. г. састављачи читанке нису скренули пажњу да ту има разлике!!! Признајемо, нама у том погледу највише импонују Лебегове и Новаковићеве читанке; а ови писци ваљда знају да праве разлику између уџбеника за ученике и ручне књиге за наставнике!

Тач. 7. — У овој тачки тврди се ово:

„Оцењивач не прави разлику (512) између уџбеника“ за ученике основне школе, у којој раде деца са наставницима, и књиге за самоуке (стр. 638.), а ње има, само је треба знати. Треба ли му и то доказивати“ ; (стр. 720.).

А ми смо о томе рекли ово:

„Коментар је потребан за неправилности језичких облика у тексту који се не сме мењати (песме), за ређе или сасвим непознате туђе речи и провинцијализме, и у опште за места која нису лако приступачна дечјој интелигенцији. Не треба се ослонити само на усмени коментар наставника који предаје; јер чишанка за основне школе треба да је удешена шако, да се њом могу служиши и самоуци, без помоћи насшавникове". Сем тога, често се читанка не сврши цела у школи (ова се већ, по признању самих аутора, не може свршити за годину дана), те нечитане чланке могу ученици, из радозналости

1 ТЈ. „јападиће“ (816), „јападак“, „јападити“.

2 Ваљда „погрешке“, пошто се напред говори о предговору п коментару»! 8 Свуда наш курзив. ; -

# Наш курзив.

5 Садањи курзив.