Učitelj

740

суме које се троше на уређење школино, а не одбијајући од тога рачуна оне суме које су враћене државној "благајни као уштеде, и које ова школа шаље државној благајници од ученика о свом трошку (једне године само преко 17.000 динара).

Човек мора овде да стане па да се запита: да ли је овакав рад проста, заблуда или је више завист п пакост:

А, да ли на ово прилично не миришу п ове речи г. Ср. а „Међутим држава није учинила подједнако за све своје учитељске школе. Кад је у Јагодини отворена мушка учитељска школа с интернатом, онда су се свршене ученице Виших Женских Школа у Београду и у Крагујевцу нашле на улици: без права на учитељску службу и без права на даље школовање“:

Морам овде још једанпут да потсетим на то, да је ова школа у Јагодини | установљена као покушај нарочитог уређења, у намери, да се по угледу на њу уреде и све остале наше учитељске школе уколико се покаже ово уређење овде као добро.

И сад, ако се је за ових осам година показало ово уређење као добро, дужност нам је, ваљада, свима, да уложимо сву своју енергију, сву своју умешност, те да и остале наше учитељске школе уредимо на исти начин, па и боље, пропагирајући за корисност овога, п захтевајући од државе да за ово нађе средстава — јер за школе мора бити средстава на првом месту —, а не да на ову школу гледамо попреко и са завишћу, и с прохтевима да је отимамо или чак да је заинат и уништимо, кад нису и остале овакве!

Овај се одговор отеже много више но што смерах, те стога да завршим. Нека тај завршетак буде палагањем, у најкраћим потезима, својих погледа на уређење наших учитељских школа уопште, па и женских напосе. Они су збивени у ових седам тачака:

1. У данашње доба културнога развијања човечанства народни су учитељи од тако претежне важности за народно напредовање, да сви фактори државни морају поклањати пуну своју пажњу школама у којима се спремају за свој уз- 5 вишени позив ови најмногобројнији државни радници.

ЊЕ

9. Учитељске су школе стручни заводи, те се морају и уређивати на стручан и практичан начин, како би давале што боље резултате. =

'8. Наше је учитељске школе најбоље уредити интернатски, те да би се у | њима могао одгајити телесно што здравији и душевно што усавршенији наставнички кадар; ови интернати морају бити потнуно уређени и снабдевени свим потребама — иначе је боље п не заводити их.

4. За овај посао мора држава наћи средстава, јер их за народне и учитељске школе мора бити пре но ма за што друго, ако не желимо да утонемо у мору других народа просвећенијих од нас; интернати стају само упочетку доста

новаца, док се не подигну зграде и не изведе уређење, а доцније су релативно јевтинији од екстерната, и ако од њих дају куд — и — камо боље резултате.

5. Свих нас, а нарочито оних који смо положајем упућени да на првом месту водимо рачуна о бољитку наших учитељских школа, дужност је, да по светимо све своје силе томе, да нам ове важне школе буду што боље уређе