Učitelj

256

Но живот је вечити процес у коме се појединци и народи појављују, живе и нестаје их, остављајући за собом историју својега живота, у коме се слично уметнику, који никад не ствара исте предмете своје уметности, врше све нови и нови процеси. Бацити | поглед на структуру данашњега друштва и упоредити је са структуром старога друштва, значи видети дело револуције, која је уништила окове старога живота и на тим рушевинама хоће да зида. нов живот. Нов живот створен новим економским развитком мења женин положај у друштву, породици, њен однос у науци, уметности, политици и одриче ропство женино, која је гоњена на позор- . ницу рада постала и морално равна човеку, при чему се њена лич-, ност развија, те на тај начин Шопенхауерови „филистери“ — жене постају јак фактор прогреса, обарајући препреке, које стоје на путу развића „њихове ·личности у чему лежи кључ за правилно васпитање и образовање њихово.

Већина данашњих писаца везани разним традицијама и инте-_ ресима за извесно „мишљење“ и без довољнога знања социолошкога не разумеју нов положај жене у породици и друштву, те у тим новим односима жене они виде пропаст породице, морала па и самога друштва. Они не могу да се навикну на те односе; њиХов „морал“, коме они придају божанско порекло, ма да је он самб манифестација њиховога интереса, не дозвољава им да дубље проуче и схвате те односе, већ су увек готови да сваки нов дру-. штвени покрет у корист потлачених — анатемишу. У њиховом се мозгу, као у мозгу свих наивних људи, стално налазе слике „старога срећнога“ доба; они никако не могу да се одрекну онога „треба“, обичног метафизичког спекулисања и предпоставака па да се ослоне на реална факта; да их проуче и нађу им узрока, (те би на тај начин списи о томе предмету имали стварне вредности за стварање установа за образовање и васпитање женскиња). У ту категорију писаца о женском образовању спада и писац горе написане књижице, коју хоћемо да прикажемо читаоцима „Учитеља“ да бар не би они, који је нису читали, зажалили за тим. Но да би наша објективност, на коју у овој критици хоћемо да апелујемо била документованија и тачношћу изношења садржине те књижице, коју приказујемо, нужно је, да се. овде изнесу све главније мисли у њој изложене, пре почетка оцене њихове што је неопходно по-

требно ради објективнога усвајања читалаца, нарочито оних, који 15 нису читали. 5 (Наставиће се). , Драг. Михаиловић учитељ.