Učitelj

303

Нарочито се језичне грешке могу исправљати при пропитивању наставнога градива, а то ће се постићи, ако се и најмање неправилност у језику не остави непоправљена. Овде вреди као правило, да учитељ што мање говори, већ да питањима, кратким и јасним, само изазива ученике да говоре. Погрешке у говору исправља сам учитељ само у том случају, ако ни један ученик у школи не уме правилно исказати неку мисао. Кад ученици или учитељ поправи неку погрешну реченицу, потребно је да је тако поправљену понове неколико ученика. У млађим разредима згодно је да се овако поправљена реченица и у хору изговори.

У оним крајевима у којима се осећа велика неправилност у језику, ученици треба увек да одговарају на питања у пуним реченицама, при чем није потребно понављати и питања. Ученици често дају упола правилан одговор. Оваке одговоре не треба примати, већ треба тражити да понове и да на цело питање правилно одговоре. Испрва се вежбају ученици да на једно учитељево питање лепо и правилно кажу по 3—4 реченице, треба их вежбати, да их свеу вези одједном изговоре.

Ну при овоме вежбању треба пазити да се не убија самопоуздање, воља и саморадња ученикова. Учитељ се не сме везати за извесне речи и извесан склоп речи у реченици и захтевати, да му ученик одговори баш онако, како је он или неки ученик одговорио и никако друкчије, јер се једна иста мисао може на разне начине лепо и правилно исказати. Врло често ће ученик исту мисао исказати лепо и правилно другим речима, па често и другим склопом реченица. Кад год то буде, учитељ треба да прими такав одговор и још да похвали ученика зато, што уме правилно својим речима да одговара. Ово је учитељу још и добар знак, да ученик разуме оно што говори и да је запамтио

у логичној вези. Учитељ би баш нарочито требао да вежба ученике, да своје мисли исказују својим речима, самостално, али лепо и правилно.

Ученике треба одвикавати од разних уметнутих речи, којима се ништа не казује, већ само чине говор рогобатним, а знак су неодрешеног и скученог говора. Овде долазе речи: дакле, овај, онај, 6, а у новоослобођеним крајевима и: ете итд.

Врло често ученици при одговарању употребљују и