Učitelj
395
ђује. 7. Бихнер тврди: да је најважније од свих врста урођености интелектуално наслеђе мишљења и разума с памћењем, фантазијом, расуђивањем и т. д. По Бихнеру, сви су генијални људи од генијалних родитеља или предака. Од генијалних родитеља бивају генијална деца те и наш народ има потпуно право кад каже: „Какав отац, такав син; каква мати, таква кћи.“ Обратно пак, од идиота излазе идиоти. И за ово правило наш народ има израза у својој философији: „Из вране што испане, тешко соко да постане.“
Ово поменух у толико у колико се оно односи на памћење и фантазију, што је предмет овога предавања. За нас је, дакле, васпитаче важно то: да деца наслеђују умне моћи, склоности, подобности, диспозиције, које се под подобним условима развијају, и да према томе имамо да удешавамо своје држање и управљање.
Способност за памћење није у свих људи једнака ни по јачини, ни по каквоћи. Неко боље памти имена, неко бројеве, неко лако лако памти речи неког страног језика ит.д.. Неко је способнији да памти представе добивене чулом вида, а други пак представе лобивене чулом слуха (тонове). Једне исте представе, добивене једним и истим чулом, на пр. видом — неко боље памти, а неко горе. По неком је човеку довољно да само један пут види неког човека и да одмах упамти његов лик и сву спољашност, одело и др. и дату представу, слику може изазвати у свести кад год хоће док други то не може, па ма и више пута посматрао тога истог човека. Онај први има бољу способност за то, а овај. други гору. Кад наиђемо на неког човека непознатог ми се сећамо, изазивамо у свести сличну представу и, по кад што нам се учини да смо тог истог човека још који пут видели, и онда обично долази оно познато питање: Где смо се виђали2... те се тиме, на тај начин изазива још која. представа која је у вези с овом личношћу.
Неки памте боље представе једне, а други друге врсте. И на практици се то лепо опажа. Неки наши ученици боље памте природне науке, неки математику, неки пак вештине. Но, о овоме ће бити говора у другом делу овога предавања, у примени.
Има људи који су врло даровити, генијални и способни су у. у стварању нових идеја, мисли, а имају врло слабо
26%