Učitelj
496
верујете, ја ћу вас уверити математичким путем. Само читајте даље и размислите! |
Од 1, фебруара до 1. јуна има, одбијајући недеље, празнике и ускршње ферије, свега 90 радних дана. Кад би ђаци | разреда сваки дан писали само по једну страну, они би могли за гореозначено време написати 90 страна, а то су 9 свезака. Али кад се узме у обанр то, да ученици не могу сваког дана писати, јер нема по распореду толико часова за писање, па кад се промисли п о томе, да ученици треба и да понове коју писанку, кад нема жељена успеха, — онда је и девет свезака много. Ђаци могу лепо ш темељно научити сва мала и велика писмена за четири месеца, __ она су то и научила још у првом полгођу, — али нису у стању да испишу 11 већ само 5—6 бројева писанака. Још ваља имати на уму и то, да се вежбе у писању на писанкама могу изводити само у школи под надзором наставника. Ако се буде оставило, да, ђаци 1 равреда пишу писанке сами, код куће, онда неће бити ни правилности, ни лепоте, а пајмање чистоте.
Ето, како се градиво из садашњих писанака слаже 6 наставним програмом! Да видимо сад, како је то у старијим разредима.
Наставним програмом тражи се, да ђаци, почев од другог разреда, преписују реченице па читаве причице из читанке; да, ђаци Ши ТУ разреда изводе и нека самостална важбања у малим. писменим саставима, и — наравно — све то треба да се изводи на писанкама и вежбапкама. Сад, да се запитамо: па јесу ли пи санке удешене тако, да се ова вежбања на њима могу писати; На. " чему да се врше преписивања из читанке у П разреду; Садање. писанке имају на свима странама угледне речи и реченице. Ни. једна од њих није удешена за овакве вежбе. Најзад, у ТУ разреду се могу ове вежбе писати и на вежбанкама, али, тражити ђака Пи Ш разреда да пишу по једној линији — то је прерано. за. тај посао потребне су нарочите писанке, без угледа, а таквих сада нема. .
3. Косе црте, које одређују нагиб слова — непотребне су. __ Зна се, да и педагози и калиграфи нису сложни у томе. под. којим углом је најбоље писати. Јер, док, неки траже да се пише косо, под углом од 50, други хоће да се пише под углом од 60, а у новије доба тражи се и заводи усправно писање, те никакав. нагиб није потребан. Пошто је то још спорно питање, то наставнике и ђаке не треба ни обвезивати да пишу под овим или оним углом. По моме схватању, пе могу се ни постављати нека стална