Učitelj
933
начин Србија ће као Пијемонат одржавати 1 на-,
ставе у Српству.
Слободу уџбеника треба желети и с моралног гледишта. Свима је вама познато да се од сталног надзора почела развијати злоупотреба с књигама и уџбеницима. Многи
стални надзорници постали су лиферанти књига и уџбеника |
за све своје школе. МИ куповали су и горе, само кад им се да већи рабаш, који су за себе задржавали. Један је чак за све школе набавио „Кувар“, који стаје 2 динара са 50%, те је чисту половину сручио у свој џеп.
Од тога времена остали су трагови сумњива рада иу Просветном Савету. Маса примера, коју ви знате, показује да се ни у Просв. Савету није сачувала достојна чистота рада и побуда. Ја ћу навести само један врло драстичан пример.
Просветни Савет прописује правила о писању уџбеника. У њима одређује, да се за прву периоду могу подносити само штампани (досадањи) уџбеници. М та правила нису се била ни охладила, а Просветни Савет усваја Читанку, коју је његов члан поднео у рукопису. Узалуд су референти скретали пажњу Просв. Савету, да не гази правила, узалуд су оценили ту Читанку као гору од оне, која већ постоји: Просв. Савет или за љубав два своја члана, или
на нечије сузе, или због тога, што је писац задужио пре-
седника реферишући, да је најгори Буквар најбољи — погазио је своја правила и откупио Читанку. Тако су учитељи због услуге за услугу добили од један пут две најгоре књиге и стекли уверење да се и у Просв. Савету решава кадијски. А то је неморално.
Како би све то било другчије, да је остављена слобода учитељима, да купују коју хоће књигу, пошто је Просв. Савет прегледа и одобри» Како би се писци, који се користе положајем или пријатељством референата и Просветног Савета, довијали да им књига буде и боља и рачунљивија, кад би била њихово а не државно издање:
Ни један учитељ ни за љубав, ни из страха, неће куповети уџбеник, који ће -му стварати целе године једи невољу. А колико их има данас, који уздишу преко целе године, јер не смеју да купе уџбеник, који би хтели:
Против слободе уџбеника обично се износе ова два разлога.