Učitelj

590

кулу на раскрсници на поетски се начин описује душевна борба.

Сад да пређемо на прву идеју.

Слику унутрашње борбе јасно нам оцртава О. 5стаоар у једној својој песми: ;

У Кракову нападну разбојници доктора теологије, који је путовао за своју отаџбину Шлезију. На њихов захтев он им да пуне путне торбе и неке ствари од вредности, што је носио са собом.

—- Јеси ли нам дао све» повичу око њега разбојници. Да ниси штогод сакрио 2

— Нисам! у самртном страху одговори доктор.

Кад разбојници оду, претресе он своје одело и нађе прикривене златнике. Обузе га радосно осећање и у исто доба помисли да ће тим новцем моћи отићи у отаџбину и частити се са својим рођацима и пријатељима. Ну одједном се умири и чује у себи глас савести: „Ме лажи. Ти си слагао, Канте!“

· Чувши то он позове разбојнике и понуди им заосталу суму. Замоли их да узму и оно, што је од њих затајио.

Глас савести или идеална воља, која потиче из увиђања апсолутне вредности моралних закона“, поставила је овде један захтев, а друга се реална воља њој потчинила, ослободила се ропства материјалне користи. Сасвим је друкчије радио Пилат: није слушао унутрашњу заповест, већ је осудио Христа. Његова воља није била слободна, да би. следовала идеалној вољи (увиђању), већ је била спутана човечијим страхом. Ако се реална воља покорава идеалној вољи, заслужује хвале; а кад њој ради противно, настаје прекор. Идеја сагласности наше реалне воље с увиђањем зове се идеја унутрашње слободе. Лаша морална (унутрашња,) слобода није у томе, што можемо и зло чиншти, већ у томе ишио безусловно поташњавамо своју вољу увиђању, које одговара моралним принципима идеалној вољи. Унутрашњу слободу не називамо чистим

1 Идеална воља, која се популарно означава као глас савести илп увиђање у смислу увиђања доброга, зове се још и закона воља у складности с моралним законама. Нажа овај гараз изгледа незгодан и узели смо израз „идеална“. који најбоље одговара општој, узор-вољи и тиме јасније поставили разлику између ње и раалне воље која се одликује активитетом.

2 Рт. ЈУ. Кећљ, РАдаволк пп бтипат55, стр. 710.