Učitelj

720

њихов ум, све што би показивало од његове стране какав било мањак поштовања или уздржљивости,“

Јаснији се не може бити. Треба помоћи. Треба помоћи свима младим Французима без разлике, а нарочито онима, који имају "оца, и онима који не познају свештеника, да створе себи светлу савест, да науче познавати своје дужности човека, Улога учитељева је ограничен: „дна се састоји, веле службена правила да, проводећи ученике кроза дневин ред укорене у душу њихову и оснаже за цео њихов живот оне битне појмове човечанског морала, које су заједничке у свима доктринама и потребне за све цивилизоване људе“. Правила дају и ове лепе прописе, које ћу такође поменути: „Да би морална култура била могућна и довољна у основној настави, неопходна је једна погодба: да та настава додирује у живац душе, да се ни по тону, ни по карактеру ни по облику не брка са лекцијом, како ову обично разумемо. Није доста дати ученику правилне појмове и снабдети га мудрим прописима за живот, ваља успети да се у њему зачну осећања, која ће бити И довољно. искрена п довољно јака да му помогну да у животној борби савлада страсти и пороке. Не тражи се.од учитеља да накити дечије памћење, него да му такне у душу, и да подеси да оно непосредним искуством осети величанство. моралног закона“.

„Величанство моралног закона,“ „борба противу страсти и порока“, то је тон који није обичан у расписима министарским. Он казује колико се битно разликује задатак нове основне школе од кратког програма старе школе: научити читању и писању. Некима ће се чинити, без сумње, овај задатак и сувише леп, претерано амбициозан, и преко мере тежак за учитељска плећа. Ако ништа друго, а оно човек се не може уздржати а да се не диви храбрости и доброј вољи оних, који предузимају тај посао. Ваља, хвалити народе, као и појединце, који — по лепој изреци Америчанина Емерсона — везују свој плуг за звезду:

Којим се срествима школа труди да се приближи циљу, који који јој је додељен2 | 3

· Нарочитом моралном наставом, а тако исто и моралним васпитавањем, које прожима сва њена вежбања,

_ „Сваки дан ће (распис од 18. јануара 1887. године) један од прва два часа бити посвећен моралној настави, било у облику слободног разговора, било подесним штивом. У вишем течају овај ће час бити за методско развијање моралног програма“. Тај програм садржи ове одељке: „породица; школа; отаџбина; личне дужности; |