Učitelj

726

да деца не буду принуђена притискивати писаљком и крутити руке и грчити прсте — у кратко: да не мећемо деци на руке окове

Исто тако и у цршању тареба избегавати дебеле црте, јер оне руже слику.

У осталом, ако се и остане при оваком писању слова са тањим и дебљим цртама, то би се дало доцније дотерати у Ш. и ТУ. раз. на часу лепог писања. |

Ја сам мишљења : слова треба да су од црта, која су једнаке дебљине.“

Цртање се учи да би се дете оспособило да може доцнијеи само нацртати оно, што му у жпвоту буде требало као занатлији, трговцу и т. д. У осталом, учење цртања и своди се на то, шо му и јесие најславнији циљ. Па кад је то тако, онда зашто пе бисмо већ у сен. школи — у ТУ. раз. — п почели то перспективно цртање 2 Кад је главни циљ наставе тај, да се дете заинтересује за предмете, које је учило, те да би могло доцније и само радити на овом усавршавању корисном лектиром, онда настаје питање: да ли се може у деце пробудити трајан интерес и за цртање, ако се и даље буде радило овако, како је до сад рађеног Да ли може у детета. бити пробуђено самопоуздање да нешто само оно нашштва без помоћи учитеља пли ког другог

У нас по оси. школама нема. перспективног цртања. Заштог () томе није место овде да се то разлаже, али, да се могу упуилињ деца у перспективном цртању — наравно геометријских тела као најпростијих и према томе најлакших за цртање — да то није тешко, да је, то шта више, лак посао, то сам у поменутом мом говору пре 3 год. јасно изнео.

Тек онда. кад се деца у ТУ. раз. оси. школе упуте у перспективном цртању геометр. тела (почев од коцке) п буду разумела: зашто се пеке ивице пртају косо на више или на ниже, онда ће им се осећања развијати — пробудиће им се трајан интерес за цртање, а тим је и циљ ове вештине постигнут, пначе, ако се п даље буде остало п у ТУ. раз. без перспектив. цртања, по се буде и у том разреду продужпла припрема за перепект. цртање, циљ неће бити постигнут. |

Велпка већина ђака у пас свршавају своје школовање четвртим разредом основне школе. И ако се брзо пзостаљало перспективно цртање у оснољ. школи, онда ће се п па даље промаши-

1 0 овоме би нам могао дати лепог објашњења из свог искуства г. Јовић.