Učitelj

761

да желе да буду писмени (оваквих учитеља било би: довољно око 60).

ђ) завести родитељске састанке, на којима би се давале поуке и друга корисна знања писменим и неписменим.

2.) Одговор на друго питање био би овај. Знање које се добија у осн. школи по свршетку исте већином ишчезава. Узроци овоме поглавито су ови:

а) што ученици прерано заврше своје основно школовање — у својој 11 години, када деца према њиховом узрасту нису „духовно способна за образовање апстрактних појмова и за управљање свога поступања“ (Окановић);

6) што ученици тада још неувиђају потребу од писмености ;

· в) и што су данашњи програми неподесни, те се код ђака не ствара потребно интересовање као подлога како за одржавање писмености, тако и за стварање воље и карактера. За то би требало изменути програм и узаконити да се у основну школу примају деца од 8 година све дотле, док се осн. школа не подигне на степен бар шесторазредне осн. школе, када би се примали ђаци од 7 година.

3) Одговор на треће питање гласило би:

а) установити продужно школовање, које ће трајати најмање две године бар по 10 дана у месецу октобру; наставници би били учитељи осн. школа; и

6. у војсци завести зимске школске курсеве за писмене и неписмене, где би наставници били учитељи и други школовани људи, који су у војсци на ослужењу свога рока.

4) Одговор на четврто питање гласио би: продужне школе установити на горњи начин, изложен код треће тачке. Ако би се продужне школе установиле тако, да их ученици походе недељом и празником. онда би се погрешило прво с тога, што би били већи размаци у раду, те би мањег успеха било; и друго с тога, што би у том случају и учитељи улагали мање труда, јер им се не даје ни мало