Učitelj

785

представе, тим му је јасније мишљење, тим боље апстрактно мисли.

3.) Чим је већи обим овог односа у апстрактном представљању, тим је човјек оштроумнији јер оштроумност значи прегледавање великог ланца апстрактних представа.

4) Чим је више нека индивидуа у стању, да изнађе различитост појмова, тим је оштрије њезино мишљење („критичко мишљење“). Човјек без критичког духа, не може да разликује између два блиска и ипак различита појма које се даровитости искључујуг У теорији нема ниједне врсте даровитости, које би се неопходно искључивале. Ну, у пракси тога има. Код извјесне даровитости друге се занемарују, јер већ у самој тенденцији лежи, да се искључе друге даровитости. Извјесне даровитости изгледају да су непријатељски расположене. Ево неколико примјера:

[. Апстракшна фантазија прошиву чулне фантазије. Апстрактна фантазија звучи само површно и мисли једино у ријечима, а при том се врло лако занемарује смисао. чулних представа. Додуше, ово није неопходно, ну у навику нам је прешло, да ово двоје узимамо као антагонизам. Тако н. пр. образотворни умјетници обично нису добри мислиоци и обратно. Плато, Канш и Шопенхауер били су велики мислиоци, али рђави пјесници. Хегелови примјери показују нам недостатак у чулности. Апстрактно је мишљење, дакле, непријатељско према проматрању, јер се

"овдје човјек мора да ослања на конкретне чулне поје-

дине надражаје.

П. Апстракција противу проматрања. Много проматрање непријатељски се показује према апстрактном мишљењу. Они људи, који само мотре, немају нагона да та своја проматрања и прераде. Оваки људи, морају да представљају појединчане, а човјек апстрактног мишљења опет воле само опће појмове. Добар посматрач није увијек и добар мислиоц, јер не прерађује свој материјал, што је најпослије ствар навике.

Ш. Вијерност памћења противу фантазије. Жива фантазија непријатељски се држи према вијерности у сјећању. Сјећање је тим вјерније, чим га пасивније примамо. Па сивно предавање није ствар фантазије. Чим је вјерније памћење тим је мање фантазије и обратно. Сјећање није увијек

УЧИТЕЉ : 52