Učitelj

801

је и данас жив Стојиљко Костић, длакар у истом селу, који има 7' година и данас пише слова ђ, ћ, љ, ни џ.

Неке сам од ових података прибрао и сам, а неке ми је прибрао мој ученик Стојиљко Стаменковић, родом из Градње, а садашњи учитељ у Големом Селу.

О РАДУ У ПРИПРАВНОМ РАЗРЕДУ

СА ЈЕДНИМ ПРЕДАВАЊЕМ од т Драгомира М. Ћосића учитеља.

Ш.

Пре него што пређемо на један образац практичког рада по истакнутим принципима, морамо, као о једној од најважнијих ствари, проговорити још и о начину изучавања језика. Има два начина за изучавање језика: посредан и непосредан.

Посредним начином језик се изучава путем превођења са језика којим ученици говоре (матерњег) на језик, који се изучава; а непосредним начином, одмах се отпочиње општење језиком, који се изучава. И један и други начин, узети сами за себе, и до крајности изведени, не могу дати и не дају повољне резултате. Да то и поткрепимо доказом. Ако би се језик изучавао искључиво превођењем са матерњег дечјег језика (у овом случају влашког), онда настаје потпуна немогућност, да се нови језик научи, јер ученици и на даље упоредо опште и својим матерњим језиком на часовима, а већ ван школе, знано је, да ће искључиво њиме говорити. Таквим поступком, дакле, одржавала би се врло слаба веза, између наученог градива новог језика, те би се оно за време дужег прекида наставе, а особито за време школ. ферија, потпуно заборавило, тим пре, што би ученици онда, будући вам школе и без надзора наставникова, општили искључиво својим матерњим језиком иу кући и у пољу и свугде.

При раду дакле, овим непосредним путем не би се између. научених српских речи могао утврдити у свести ученичкој онај логички однос, из кога се и развија логичко мишљење као први услов правог знања језика.

Зато, дакле, искључиво предаваши српски језик у Прићрав.

УЧИТЕЉ 58