Učitelj

|

«52

279

природно нам се намеће питање, да ли се могу и друкчији циљеви истаћи осим споменутих 2

Историја и искуство обавештавају нас, да има и друкчијих мишљења о моралу и моралним задатцима, као што су на пр. принципи: о савршенству, или о хармонијском образовању свих моћи“.

Али, ако та начела изближе расмотримо, наћи ћемо ди су или и сувише развучена, па према томе и неодређена, или пак у својој суштини не чине ништа друго до једно од она три гледишта. Тако, докле се иза принципа савршенства крије еволуционизам (јер се под мудрим и при. родним животом, којим се долази до савршенства, и не може што друго замислити осим повећање умне радљивости), дотле се хармонијскоме образовању тако рећи силом намеће један од споменутих праваца са својим циљем. Чим се дакле запитамо: којим правцем треба да иде хармонијско образовање, на мах се помаља један од напред означених путова. Зато се ова друга гледишта и не сматрају као главни етички правци, него само као нетачно обележене форме.

Ну, оправданост прва три принципа стоји у свези са природом нашег духа, т. ј. може се доказати и физи. олошко-психолошки. Јер, и ако нам је биће наше душе непознато, ипак сви знамо, да се душевна радљивост испољује у шри правца. Једном се у нама догађа нешто при чему смо више мање равнодушни, или бар не примећујемо какво истинско активно или пасивно залагање наше снаге. То је представљање. Други пут се опет збива у нашој души нешто, што нас узбуђује и доводи у разна стања, која нас скроз обузимају. То називамо осећањима. У трећем случају пак, чини нам се као да нешто потиче из нас самих, чега смо свесни као наше духовне творевине. То су већ тежње у најширем смислу.

Даље је утврђено, да су ове психичке функције врло ретко равномерно распоређене. Код неких на пр. преовлађује представљање, код других осећања, а код трећих воља Како се сад ко стави према овим душевним стањима, тако је и наклоњен да по уобичајеној навици заступа овај или онај етички правац с погледом и на човечанство.

Већина људи, живећи у атмосфери чулних уживања, биће склона да хвали пријатност као меродавни принцип.

19%