Učitelj

381

који су у његову школу дошли, или се из другога разреда у његов превели.

2). Они су дужни у њину школу дошавше ученике без свгке разлике једнако обучавати, и за наставленије никакву плату од никога искати да се неусуде. А при самом обучавању нипошто да не пренебрегну децу оскудни родитеља, већ увек у памети да имају то, да они приуготовљавају члена обшчеству.

3). Точно да набљудавају они у свако време часе обученија по гласу второга члена овога Устава.

4). У време учебни часова да имају месечни списак ученическога приљежанија пред собом, и да запишу способности, приљежаније, трудољубије и владање свакога ученика; а ону децу; која из школе изостану да назначује заједно с узроком тога, који осведочене бити мора.

5). При предавању учитељи да не сметају излишна разјасненија, која се учбенога предмета не тичу, нити с приповедањем којекакви ствари од предавајеми предмета — децу да задржавају.

6). Да употребе сву силу, да би ученици предавајеме предмете јасно и правилно разумели, и због тога да им више пута задани предмет с довољним примерима изјасне.

7). Сви учитељи обвезани су по овоме предписаноме начину предавати, а никакве друге књиге, кроме у овоме Уставу означени да неупотребе, изузимајући учитеље велики Београдски школа, који предписане материје предавајући Ауктора по своме благодасужденију избирати могу.

8). Особито су дужни учитељи учећој се младежи својим сопственим владањем к благочестију, добронравију, дружељубљу, скромности, учтивости и приљежанију да покажу, и пред њима све оно, што би како речима тако и делима, соблазност приузроковати или повод и сујеверију дати могло, да избегавају.

9). Ако учитељ због болести или другог каквог важног узрока у школу доћи неби могао, то је дужан о томе благовремено Директору, или где овога нема Надзиратељу, јавити, да би за то време други место његово заступио и предавајеме науке наставио.

10). Вообште нужноје, да учитељи један другом и делом и советом помажу, и пред ученицима особито један другог почитујући да уважавају. Како у нормалним, тако и у малим школама нипошто да не пренебрегну учитељи већи школа учитеље мањих школа, и да их не срамоте и унижавају с предавајемим наукама

УЧИТЕЉ 26