Učitelj

465

главну васпитачеву вештину. Он каже: „Ми смо нашли средство да распламтимо љубав за учењем, а то је: будити непосредњу саморадњу код васпитаника и то узети за основ свега познавања тако, да она прати све оно што се буде учило“. А на другом месту каже: „Младежи је својствен характер. неуморна, непрекидна радљивост... Видети лену младеж то је исто као и видети зиму у сред пролећа, као видети укочену и увелу тек никлу биљку“. Саморадња се васпитаникова особито негује наставним обликом који смо напред изложили. Саморадња покреће васпитаника да из свога блага од представа које је добио наставним градивом склопи зграду мисли. Она се и на најмањем кораку оснива на психолошком основу и мора се где је год могуће примењивати због своје велике вредности за образовање. — У развићу саморадње а с тим и самосталности код васпитаника мора бити сталности и постепености. Ова се постепеност заснива на напредовању у душевном развијању васпитаникову.

Таква настава која се до ситница оснива на психичким законима мораће будити и пажњу која стоји у нераздвојној вези са интересом. Васпитање у пажљивости није само од значаја за постизавање интелектуалних већ и етичких наставних циљева. Ко није способан да концентрише своје мисли на одређене ствари и односе у животу; ко није способан да концентрише своје мисли у испитивању смерова и средстава за рад, код тога не може успевати развитак моралног живота. ·

Настава мора према психолошком методу продирати у дубину осећања и воље. Она бира такво градиво које садржи богату количину елемената за образовање духа и воље и према психолошким законима даје градиву прави облик тако, да наставно градиво и облик са удруженом снагом одређују дух и вољу. Настава образује интелекат, естетичка, морално-религијска осећања; она негује племените нагоне срца, вежба вољину снагу и даје вољи морално-религијски правац.

Размотримо ли задатак наставе у односу према васпитном циљу, то дознајемо да она испуњује три специјална циља : ствара моралну увиђавност, засведочава вољу и ставља је под управу моралног увиђања, а ова три задатка као