Učitelj

464

тада кад буде васпитаник стекао ову способност може се сигурно рећи да је знање постало својина духа и срца; тек тиме добивају васпитаникове представе потребну унутрашњу снагу за проницавање и модифицирање његова садашњег и будућег мишљења, воље и рада, према духу етичко емпиријских идеја.

Ми смо у досадашњем излагању изнели у главним потезима прераду наставног градива на основу психолошког тока процеса у учењу. До истога циља могло би нас довести и размишљање о остварењу субјективног наставног циља — многостраног интереса. Многостраност, како вели Хербарт, није могућна без удубљивања у разноврсно градиво, личност на против стоји на скупу свести, на појму“. Удубљивање и појам су главни потребни степени у развићу интереса. Даље разлагање ових главних степена, како нам их Хербарт даје показује нам у нацрту психолошки поступак за остварење наставнога циља. Оба ова становишта која су узета као основа у „теорији формалних ступњева“ стоје у тесној унутрашњој вези. Најближи резултати процеса у учењу јесу: усвајање и удубљивање у научно градиво помоћу појмова, а последњи: појава интереса. Обе су поСледице две различне стране наставног циља: објективна и субјективна страна. Према свему овоме можемо рећи: наставни циљ условљава поступак у настави.

На свима степенима наставног рада полаже се велика вредност на буђење што је могуће веће саморадње код васпитаника. У суштини је дечје природе да су она стално живахна, радљива, и зато је дужност наставе да овај жив нагон за радом подржава, негује и истим управља. Обавезна се сила овога захтева за васпитача оснива на етичким и психолошким разлозима. Истина која је стечена сопственим радом зацело је наша унутрашња својина; рођена из суштине нашега духа, она је саставни део његов; она буди живахна интелектуална осећања и вољу и гони нас на рад. Свака се снага развија вежбањем. И развитак душе, по унутрашњем природном закону, зависи од самосталног манифествовања и вежбања душевних снага. „Саморадња је интерес“ вели Хербарт. И Ј. Г. Фихте знађаше да цени вредност саморадње. По њему је саморадња основни услов за све образовање и у. буђењу саморадње гледа Фихте