Učitelj
620
600 — 20 580
Начин одузимања показат шаблонски; никакве поступности и очигледностн. За први упут у писменом одузимању ваљало је ода-
брати: 1) примере без размењивања, 2) у којима би се само де-
сетице размењивале,; 3) у којима би се само стотине размењивале и 4) где се уједно размењују и десетице и стотине,
У почетку писмено одузимање ваља радити као и усмено, па тек поступно прећи на цознати краћи начин.
Горњи пример требало је објаснити овако:
600 == 6 стотина + 0 десет. -- 0 јед.
Зи 20 Еви » НЕ 2 » + 0 »
600 = 5 » + 10 » > 0 »
ПРЕ 20 = 0 » + 2 » 4 0 » Бе а Е 0 20.
Тако је у г. Стевиној рачуници а тако и у методикама рачунске наставе.
И овде писац не упознаје децу да се бројеви при одузимању могу писати у једном реду. Нити је на примеру, разуме се згодном за то, показао шта је разлика, него је само поменуо остатак.
Да би показао, како треба писмено одузимати чисте јединице од чистих стотина узео је овај пример:
900 Праг 981
Рад је „објашњен“ овако: 9 јединица од 0 јединица не може; узећемо од 9 стотина 1 стотину, усштшнићемо је... итд. а ништа не казује, зашто не узима од десетице, него их прелази па узима стотине. А зар не би било очигледније, па још уз припомоћ снопића од по 100 дрваца, да и овај задатак изради начином мало пре показаним. |
На 36. страни узгред се спомиње одузимање додавањем, ма да се то обрађује тек на 40. страни „Нове Рачунице“.
Да би упутио децу децу како се одузима од хиљаде, писац је узео пример:
1000 — 157
843
а ава сала о:
ен а