Učitelj
656
прошлост: и да се, противно јасној одредби данашњег закона, најбољи и најисправнији учитељи неправедно, безузрочно и незаконито гоне под фирмом „по потреби“, а под видом, да их премештају стога: што су им школе затворене, или што су им спојена (укинута) одељења, или што: нису могли добити она места, која су тражили. А међутим, школе им се затварају безузрочно, јер су им зграде много боље и подесније него неке у околини, чије се школе никако и не предлажу за затварање; удешавају се смицалице ради спајања (укидања) одељења, само да се дотични на. ставници, као и при затварању школа, могу „по потреби“ одатле уклонити; и запостављају се старији, спремнији и исправнији учитељи, не дајући им места која траже, већ се даје првенство млађим, неспремнијим и неисправнијим учитељима. Ми не велимо да се у том погледу само данас тако ради. Тако се је радило од почетка извођења законаи продужује се непрестано. Е
И то је оно што не ваља, и чему треба да буде једанпут у Србији крај.
Ми смо уверени, да је велики број учитеља у Србији, којима је учињена неправда приликом ранијих, а нарочито прошлогодишњег распореда. (О томе је било прилично дописа и преко јавности. Али, то није било довољно. Огромна важност овога питања по учитељство захтевала је и захтевг енергичније мере за сузбијање тога зла. Наше је тврдо убеђење, да учитељи не треба и ме смеју чекати скрштених руку идући — овогодишњи — стечај, да се тумачи и ради као до сад, по већ уобичајеној незаконитој пракси, којом се чини ужасна и груба неправда великом броју учитеља.
За повољно решење овога преважног и неодложног питања по учитељство у Србији, требало би да се најенергичније ангажује Главни Одбор нашег Удружења, да он предузме најозбиљнији корак, како би се учинио крај самовласном и произвољном тумачењу и раду при извођењу стечаја, код јасних одредаба данашњег закона.
(О овој преважној ствари требало би повести најозбиљнију реч и на наредној нашој скупштини.