Učitelj

676

акције нагонскога и чуственога живота. Механичко схватање развоја, као што су га извели Монтескије. Хелвеције, Бекл, тумачи усавршавање човечјега племена тиме, што све то више утисака ступају из спољашњега света, који знање народа проширују и нарав одређују. Еволуциони наук немачкога идеализма, као што су га извели Шелинг, Вилхељам, Хумболи и Хегел, тражи усавршавање човечанства у уздижућем се реду идеја. Оба гледишта нису познала значење елементарних снага, које као нагони и чуства испуњују моћну средину душевнога живота. Сваки културни положај поставља између ових елементарних снага као и између чулних утисака садржајни спој. Он доводи многострукост утисака и покрета у јединство. У етосу је једнога народа једна така стуктура, у којој су елементарне снаге везане. Тако развија свака епоха један одређен тип човека, и што она постигне, дејствује и даље. На сваком стајалишту ч0вечанства постиже се ипак у исти мах само делимично уједињење у потпуну везу душевнога живота; елементарне снаге, којд нису доведене у спој културе, почињу се истицати, и већ тиме је трајање живота свакога културнога степена одређено.

Из овога расправљања излази, у ком је облику могућна једна наука о васпитању од онште вредности, из којих се принципа изводи и колико може имати домашаја за решавање практичних васпитних питања. Ма како били различити облици васпитања: развој свакога детета треба да постави савршенство појава и њихових спојева, које у тетеологијској вези душевнога живота заједно делују. За сваки део ове везе има једно тако савршенство строја и рада, и ово је основни услов сваке врсноће човекове. Ми смо видели, да је садржајни циљ живота у свако доба историјски одређен. Савршенство је душевнога живота у својим појединим појавима и у својој вези општи у човеку постављени услов, за који је постизавање свакога садржајног циља везано. За овим савршенством мора, дакле, васпитање у свим приликама тежити. Васпитни идеал једнога времена и једнога народа у својој садржајној пуноћи и стварности је историјски одређен и означен. К томе се сусрећу индивидуални дар и животна прћија с једне стране, одговарајући позив у гранању различитих врста занимања