Učitelj

677

с друге стране, и тако истом постаје васпитна стварност, на основу које се један човек у свом времену, у свом народу, и свом друштву према себи примереном циљу свога рада развија. Али за све то је савршенство телеологијске везе, коју душевни живот узајамним утицањем својих појава чини, општи услов. Што је у њему постављено, може се развити, да буде од опште вредности. То је једна апстракција из историјскога живовања човекова, али управо као такова приступачна научном приказивању. Одговарајући томе треба да је и педагогијско приказивање средстава, којима се изводи ово савршенство психичке везе, постављено строжином од опште вредности. Јер законито

извођење једне појаве, у којој се така психичка веза јавља, више нам је или мање довољно познато, и тако могу правила, која је васпитна вештина пипајући и окушавајући изнашла за постављање њезино, свугде психологијски описана и у многим тачкама објашњена и попуњена бити. Формулу која образовању једнога одређенога дела у психичкој вези прописује ток и помоћна средства, називамо (педагогијским правилом. Уколико једна така формула поједини. дејствујући елеменат н. пр. нехотичну пажњу или фактор обнављања у одржавању према условима свога дејства приказује, може се као принцит означити. Број је таких педагогијских принципа неодређен, пошто је број делова неодређен, у које треба везу педагогијскога утицања растворити. Тако нам се дала могућност једне педагогије од опште вредности; у савршенству појава њихових спојева, који су у телеологији душевнога живота спојени, има она поуздано постоље од опште вредности; у дескрипцији анализе и давања правила може она постићи характер строге поузда-

ности. Што је овде показано за педагогију, вреди исто тако за остале духовне науке, које треба живот да воде.

Тако смо ми решили задатак, који смо себи поставили, и у оном, што јесте, нашли основ за оно, што 10Р7А да буде,

у стварности основ за правило.

Али тиме је уједно описано и читаво поље педагогије од опште вредности. Оно је уско, и ставови који су одлучили о великим лебдећим васпитним питањима, не расту на њему. Ако је у питању, како се спајају ови педагогијски дејствујући елементи у систем васпитнога смера у једном