Učitelj
829
актима изведене радње подмири реалне потребе у будућности. Оно се игра. Играјући се дете находи задовољења у радњи самој. Овде се у игри прво изображава и удубљује веза која прелази од представе преко подстакнутих чуствовања ка вољним радњама и покретима. Тако се душа детиња. прво у игри издува. У игри се одржава здравље детиње природе њезином слободном и потпуном радњом. На тај је начин највиши принцип васпитања играма, игра је за детињи живот потребна функција, у којој се даље напредовање представља променом чустава ка спољашњим покретима слободно развија. Ако игре опажања развијају слике предмета, ако игре фантазије унапређују унутрашње особено стварање и комбиновање у души детињој, ако игре вежбања здравље, јачину, моралност изображавају, то треба такву поједину корист свугде неговати, али је потчинити правој функцији игре. ;
На вишим је степенима васпитања прво, у телеологијској вези душе образовати савршенство саставних делова и појава, на којима се оснива ижшелектуални живот. Највише је правило за овај део образовања у смеру тих појава, да се изазове потребама примерено сазнање.
Први је задатак овде потпуно изображење у човековој чулности датих чулних елемената, као и развој разлика и односа између њих. Овај задатак решава прво очигледна, настава. Ако под једним принципом разумемо формулу, која обележава услове једнога педагогијског делатног елемента, то се на очигледној настави може јасно пратити, како су таки принципи историјски дошли до свести и сада нак-. · надно са све напреднијом психологијом доведени у сагласност. Овде постоји према томе исти одношај, који сам ја показао у поетици. Највиши принцип очигледне наставе је под утицањем Бакона формуловао Коменски и његови последници. Настава треба да следује току природе, овај пак "иде од опажаја ка појму и речи, и то од целине, која је опажајем обухваћена ка деловима. Из овога принципа изведени методи чине један главни део реформне делатности 17. и 18. века. Затим је други принцип Коменски видео, Русо извео. Очигледна настава треба да опише од најближе околине детиње целину окружујућег га света. Тако допуњује она што је детињем искуству дато, помоћу детету лаких