Učitelj

8 УЧИТЕЉ

А АШ ИЕ А МЕР А А А АКА зла, исто тако. Пребацивања не може бити, те ће бити више мира и рада.

Скупштина је усвојила тајно гласање за избор часништва. Идућа Скупштина има без икакве дебате да отпочне рад. И ко добије већину, заузима без протеста место. Разуме се, да нико неће сметати да се на претходним састанцима (уочи Скупштиие) постигне споразум, ако за њ буде воље и искрености као ове године.

На овој Скупштини се извео извесан споразум између политичких учитељских група. Користи споразумнога рада свакако су очигледне. Рат се води да би било мира и културнога рада у миру, а не ради истребљења. И само је такав рат користан по цивилизацију. Наука, правда и родсиво прошлих векова, као потребу да се укроти дивља човекова природа и привикне досадном и тешком раду, нарочито зомљоделском. И ја се радујем, што је од мојих начелних пријатеља само један једини јавно зажалио, што је „спуштена дигнута песница“ и тако омогућен рад.

На овој Скупштини пало је једно пребацивање:

„Ми се сувише бавимо дружинским питањима, а остадоше нерешена нека просветна питања“ (н. пр. о програму). Овакво пребацивање, које сам чуо, не може издржати критику. Учитељско Удружење је организован фактор. Оно није гомила или митинг, да се по растурању изгуби сваки његов траг. Оно пре свега мора пребринути послове свога унутарњега живота и уређења, претрпе

важно питање о буџету итд. Ако нам то односи времена,

знак је, или да су ти послови важни, или да у опште и немамо много времена на расположењу. Кад о тим унутрашњим пословима не би водили бригу, престала би брига и 9. просветним пословима. Тада би личили на човека који је сео насред куће. И докле он чита, пише, везе златом и сребром, и нигде се не осврће, дотле кроз полупане прозоре и отворена врата јури ветар и наноси прашину, а кроз проваљен кров лије вода, и руши таван на његову главу и његов рад. За програм и друга питања изабрали смо један одбор, а имамо и своје листове.

Једно од најзначајнијих решења на ХХУ. Учитељској Скупштини је питање о подизању пансионата за учитељску децу. Ова прека потреба целокупног учитељства у начелу