Učitelj

150 УЧИТЕЉ

За тим постадоше организми биљног и животињског света до човека.

Биљни се организам развија од ћелица, кончића, маховине, па на послетку долазе растови, липе, јеле, кедрови ит.д.

У исто време или доцније јављају се животиње. Најпре посташе полипи, инфузорије, мекушци, па онда водоземци, а за тим тице и сисари и на послетку долазе створења која су обдарена разумом или боље рећи умом.

Шта видите ту друго шта до непрестано напредовање од несавршенога ка савршеноме.

А човек

Најпре зрнце (јаје) — ембрио — фетус — (зачетак) па онда дете; од детета дечак и девојчица, за тим младић и девојка, за тим човек и жена — старац и старка: непрестано развијање, еманација, еволуција, па онда — смрт —- а шта је смрт», опет један степен развијања за савршенији облик суштаствовања.

А народи» како су се они развијалиг

Најпре ловпи — за тим чобани — земљорадници — и на послетку образовани народи, који непрестано напредују у свести слободе. Нигде назатка од највећег ступња на ниже!

Како се развија човек»>

Најпре се развија осећање — за тим се развију чула и тело са свима удовима, — за тим се развије свест — човек посматра ствари и представља их, појима их — размишљава о њима закључује овако и онако. “ и

Човек осећа — мисли — хоће (ради).

Најпре се дакле развије тело, за тим се развије дух, ум.

Како су се развиле вере |

Најпре вера фетишка, — за тим многобоштво – и на послетку вера у једнога Бога.

Ето и ту се развијају и људи и народи од несавршенијега стања ка савршенијем.

Погледајмо земљину кору, па шта видимо друго него развијање; — погледајмо тај свет биљака и животиња, па шта видимо друго него развијање, погледајмо тај звездани свет; па опет развијање; загледајмо у светску историју, и опет развијање; (од суровости ка слободи, најпре је владала сурова сила, за тим се развила правна и-умна држара), погледајмо живот човека: и ту развијање; загледајмо у сваку науку и вештину: и опет развијање.

Све се то развијало и непрестано се развија, све се развија уну-