Učitelj
МИЦЈЕ. н
из школског РАДА #15
Један је од тиг узрока у превременој упошрвби стране речи „нула“ за појам, који се казује том сшратом речју.
Овеме тврђењу не треба свакако никаквих доказа, јер је несумњива истина да реч „нула“ није наша, и да према томе није потпуно разумљива за почетнике наше.
Други је опеш узрог поглавито у садашњој нерационалној
„обради овога појма, која се огледа колико у неоправданом потис-
кивању, шолико % у неразложном запостављању овога појма, што се казује речју „нула“.
Доказа за ово тврђење има чим се џ руке узме ма које од мтпогобројниг рачунских дела, почев од хваљених Рачуница 1 Стеве Д. Поповића, па до најновије Рачунице Милутина Станковића,
бројећи ту и свеколике Рачунске Задатке.
У свима тим деловима, појам овај што се казује том страном речју „нула“, и не сусреће се онде, где му је као основном појму и највише места. — Нула је у садашњици по правилу поштуно исписнута из оквира Трве десетице, како док је реч о поимању количина и бројева, тако и доцније, кад се пређе на поимање — рачунскихг радњи, јер се с појмом овим у садашњици по правилу и сусреће тек, када се пређе на писмено рачунање с дво-цифреним
бројевима.
И ако тако позно, ипак ово трво сусрешање с овим појмом, што се казује речју „нула“, ни по чем ни тада не одаје сусрешање
«2 новим појмом, као што би се с правом могло очекивати. То се
најбоље види из факта, што се од ученика — без икалва разлога — очекује, да рачунају ш с овим, за дух њихан новим, појмом, као и са осталим основним појмовима.
4 кад рачунање с тим новим појмом, сасвим природно, никако не иде, онда, место да се траже узроци овоме појаву, оно
«се у садашњици по правилу позивају у помоћ она „позната готова правила“, те се по њима, разуме се без икаква разумевања, најпосле, како тако, забалпши и рачунање с овим најновијим појмом.
Простим пошискивањем и занемаривањем дакле, од овога појма што се казује речју „нула“, сшвара се у садашњици већа изузетак но што изискује сама природа овога појма, и ако појам овај рационалном обрадом може у свему да се изједначи са осталим
'основним појмовима, па чак и у погледу чулнога представљања
на рачунаљцн, које је и појму овом толико исто нужно, колико и осталим основним појмовима, ако се хоће рационално учење његово.