Učitelj
раднички народ. , а берзи рада били врсте захвал-
С УЧИТЕЉ
А АНИ а ЕЕ-Е
јавноме говору пред ширим кругом, задобити већи утицај на Томе би у знатној мери помогла још једна околност: што би н
њихови ученици, или родитељи тих ученика, и они би из неке
ности учитељима чинили уступке. Осим тога познато је, какву важну задаћу има. пословођа на пом. берзи када Јо обустава рада. Како би, дакле, могао учитељ, будући потпуно "материјално зависан од административних власти, одговарати дужности таког пословође, а да не дође у сукоб с претпостављеном влашћу“ Укратко речено, дебате о синдикатима, имају значај само болесне девизе; забуна је при том потпуна, пошто синдикате зовемо нешто, што то, није, што то не може бити, јер је легалност радникова из основа друкчија но делатност учитељева, како их добро доказује Оошеузве. - 2 : Није ни то на своме месту, што учитеља називају пролетерем. На учитеља. нема утицаја гроза од остајања без рада. Учитељи имају изодавна радно доба од шест часова дневно, имају двомесечви распуст, имају одмора четвртком и не-
" дељом, а њихове удовице добивају скромне пензије; када се учитељ поболи, добива осуство с платом. Њихов обезбеђен положај не саглашава се се потпуно несигурним положајем радниковим. Истинским учитељским пријатељима није у вољи, што мањина њихова, истина искрена али фанатична, пружа јавности разлоге за мишљење, да се учитељи више брину за политику, но за сопствену 34-
= даћу. Ми видимо, куда су католички политичари одвели своју цркву. И онда, -- фвада би јавност добила непобитно уверење, да је учитељу политика поглавито. старање, окренула, би главу своју од њих. Они имају лепшу и благороднију задаћу: да одгаје генерацију. интелигентнију, прибранију, сређенију, 34 коју мање приањају звучне девизе, те да нас на тај начин сачувају од глупих и недотупавих политичара паланачких. Они треба да буду пример пожртвовања, савлађивања и сређености. 'Када се покажу стишани, разумни и разложни, задобиће опште уважење. Ако ли пак буду страсни и пуни фраза као кафански · политичари, сваки ће човек уочити те њихове недостатке. Васпитачу не доликује да се понизи до улоге простог сеоеког јурука и чапкуна. Зар није смешно 0чекивања, да ће такав рад донети стварне користи. Само је рад од користи. Рад. научењаков, рад тежаков, рад мислиочев, рад васпитачев. Предати се с вољом
своме позиву, размишљати 0 томе шта радимо и усавршавати се 6 дана у дан, то су наше главне дужности. Удружити се с колегама, имати свести и осећаја:
_ ва прву узајамност, удружити се против неправичних насртаја — то су наше
задаће. А агитација за синдикате, јесте агитација излишна, ако не штетна, Том
се агитацијом заборавља основа достојанства учитељевог. 5
_ Статистика
Зредње школе у Србији. а) за мушку децу постоје у Србији 9 потпуних и 12 непотпуних гимназија. Од ових 19 непотпуних имају 3. седморазредне, 6 шесторазредвих п 9 четвороравредне; 6) ва осенску децу има '10 гимназија, од.
__којих су 9 приватнив а једна државна.
«