Učitelj

420 УЧИТЕЉ

деци тако, ако ју што више упознају са природним објектима видним стварима и гласовима.

3. Сваки учитељ мора експлоатисати аперцептивну моћ детета п то одмах чим ступи под кров школин.

Деца стичу своје опће истине (а) практиком, искуством, без да су свесна да су то опће истине; (6) од одраслих п (в) од својих сопствених генералисања и индукција. Наш аутор с правом вели, да је ефекат школског живота обично на непријатељској нози са активношћу резоновања, барем за неко време.

Рг. Паја Радосављевћ, Њујорк (Наставиће се)

КРАЋИ ПРИКАЗИ

|теегпаста Редадофа Вемџе, обстаја отсапо де Та Јабегпасја Азост де Тазбеипзђој. Јаго Т. Моуетађго 1908. Мго 1. — Међународни Педагошки Преглед званични орган Међународног Учитељеког Друшива Год. 1. Новембар 1908. Бр. 1. 3

Овом првом свеском овога часописа отворена је већ једна, добра и корисна мисао, а то је мисао о удружењу и зближавању учитељства целога света. Отварање ове замисли омогућио је проналазак ђенијалнота доктора Заменхофа, а то је прост и лак, а ипак леп и мелодичан, међународни језик експераншо, помоћу кога се могу међусобно споразумевати сви народи на свету. Тежња људска, за међусобно упознавање и зближавање постојала је увек п постојаће док је света и века. Али за међусобно упознавање и зближавање потребно је пре свега међусобно споразумевање. Кад се људи не могу међусобно разумевати не могу се ни упознати. Ту досадашњу тешкоћу отклонио је својим проналаском д-р Заменхов, давши својим проналаском свима народима целога света средство помоћу кога се могу споразумети па и упознавати и золижавати. Зато се с пуно права каже да је проналазак есперанта, помоћног муђународног језика, најважнији проналазвк Х1Х века.

Учитељство свих народа свагда је било најревпосипји пропагатор свих великих и добрих идеја. Учлтељство је више но ма који други ред поклонило пажњу и овој идеји, идеји о међународном језику есперанту, и кад је стекло уверење да то није утопија, већ да је то довста један савршен језик, којим се доиста могу споразумевати сви народи на свету, а који се, што је веома важно, може изучити и врло лако и врло браво, учитељство свих народа почело је најживље пропагирати за што веће и брже ра-

ак

у 3 3