Učitelj

О УСАВРШАВАЊУ УЧИТЕЉА 455

такво питање не може се на силу ни потискивати кад га сама потреба непрестано изазива. Пред таквим друштвеним питањима ништа не вреди правити се „глув и ћорав.“ То најбоље знају прави државници и политичари.

2, И наша једна народна пословиц“ лепо вели: „Човек се учи, док год је жив.“ Дакле, и по тој народној философији, изведеној из самог стварног живота, потребно је О учитеља.

ј. Усавршавање учитеља поотребна и стога, што ни једна школа у опште не може својим васпитаницима дати све потребно знање, нити икоји ђак може све то знање ехватити и упамтити само у добу свога школовања.

Ово што важи за сваку школу и све ђаке, нарочито важи за наше учитељске школе које не дају потпуно спремне учитеље, важи нарочито п за наше ђаке учитељске школе, који млади свршавају ту школу.

Да наше учитељске заиста не дају потпуно спремне учитеље, види се из тога што су ђаци учитељске школе, док је она била у Крагујевцу и првих година у Београду, већином куд и камо спремнијих од њених потоњих ђака. Истина, и овима је призната способност, и она им се може "признати, али између способности и способности има грдне разлике. А како ће потоњи ђаци учитељске школе п бпти као они први, кад је програм учења у тој школи од 1818. год. таман два пут редуциран :! Нашло се да су ђаци ове школе, својом спремом, „надбацивали свој задатак !“

Дакле, усавршавање учитеља потребно је и с тога, што они не излазе из школе потпуно спремни, те им јеи после школовања потребно самоусавршавање.

4. Усавршавање учитеља потребно је нарочито јоши с тога, што се свака наука усавршавања, мења; а нарочито Педагогија и Психологија, које су још нове као науке.

Да се педагошка наука мења, усавршавања, види се из Историје Педагогије, по разликама главних периода у васпитању: грчко васпитање, римско васпитање, сколиетичко васпитање, доба ренесанса (препорођаја), хуманисте, филантрописте, реалисте и 7, д.

Да се педагогика наука мења види се и по данашњим погледима капацитета педагога на циљ васпитања. Докле једни веле главни циљ васпитања је морално васпитање,