Učitelj

616 УЧИТЕЉ

Влад. К. Петровић, — Лесковац.

Исказивање мисли код ђака

Поред многоструких задатака школиних, о којима би се могло говорити, узимам да говорим о задатку школе, који је најважнији, о неговању исказивања мисли код ђака. Школи је, сумње нема, и најважнији задатак, поред осталих, да у првом реду децу упути да правилно мисле, расуђују, и да правилно своје мисли исказују. било то писмено или усмено. Не успе ли то школа у оној мери у којој се то од ње за 4 год. рада очекује, онда она није одговорила своме задатку, није дала основицу за образовање духа, основицу духовног преображаја. А да то школа успе потребно је и много воље и много труда и напора од стране наставника, потребно је и много преданости послу и још више познавање узрока и последица рада на послу који се врши, познавање принципа с оне стране с које они воде добру, успеху. Да би то могло бити, поред многих услова, потребно је извести једнобразност посла по свима школама, потребно је тачно определити обим кретања рада као и правац његов. Вештина и воља учитељева нека даље делује на том послу. Код нас нема методичких упустава за поједине предмете, разрађених онако како би младом наставнику била вођа у раду, — већ код нас наставници сами, држећи се програма, који је и сухопаран и опширан, опредељују основицу по којој треба да зидају успех једног предмета. А, сумње нема, да то зидање у много прилика скреће се најкраћег пута. Само кроз врата проучавања може се доћи до сазнања и знања; само непрекидним учешћем и проучавањем захтева савре: мене дидактике моћи ће учитељ одговорити савремено и потпуно задацима који се постављају школи С тогау оскудици потпуних учитељских библиотека, у оскудици детаљно разрађених упустава за поједине предмете, мора учитељ запети да сам надокнади оно што се од њега, с правом, очекује у интересу подмлатка, школе и наставе.

У ово неколико реди позабавићу се истакнутим питањем, изложити узроке неуспеха а тим упозорити на пра-