Učitelj

ИЗ ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ 745

из ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ

Б. Младеновић, уч. — -Врановац. Какво је данашње наше васпитање.

Двадесети век, више него ранији векови у историји човечанства, одликује се утакмицом за превласт материјалних и духовних добара. Право на ту светску утакмицу стиче народ у којем су развијена материјална добра, (земљорадња, индустрија, трговина) и духовна добра, (науке и уметности). Историја човечанства пуна је примера да између тих двеју врста народних добара не влада увек узајамни однос и да је опадање идеалних добара једнога народа теже и кобније но опадање материјалних добара. Исто тако има примера у историји где душевни рад звависи од привреднога положаја народнога.

Ако се жели прогрес у друштву, онда народ не сме остати на данашњем ступњу; он мора напредовати и сви морају радити на јачању културних и материјалних добара. Држава, се мора побринути за рационалнију педагогику због духовних добара исто онако, као што се брине за рационалну економију због материјалних.

Кад је Фихте у тридесетогодишњем рату држао одушевљене „Говоре немачкој нацији“ и тражио препорођај немачкога друштва васпитањем; кад је Лајбниц тврдио да може изменити карактер Европе за једно столеће помоћу васпитања; кад је Плато говорио да се човек васпитањем може уздићи до божанства — без сумње су мислили на намеран, систематски и правилан васпитни рад помоћу народне школе. :

Према свему овому и наша држава. мора рационалном педагогиком поставити правилне принципе васпитању, имзјући увек на уму да је васпитање моћно онде, где се опо правилно примени.

Немачки историк, Трајчке, тврдио је да ће се у скорој будућности вредност данашњега века одређивати по томе шта су људи међу собом говорили, а не какве су успехе у науци постигли. Из овога педагози изводе да је настави у народној школа задатак развијање воље, за чији је развитак претпоставка развијање непосредних, многоструких интереса. Истина је да се овом педагошком поставком не пориче тврдња наших уважених педагога „да школа треба да да знања и да спреми омладину за практичан живот“. Ну, тачније је тврђење оних педагога који изводе

УЧИТЕЉ 48