Učitelj

7986 - УЧИТЕЉ

Из ових примера сами ученици треба да изведу познато правило о множењу целог броја са 10, 100, 1000... које гласи: Цео се број множи са 10, 100, 1000... ако му се с десне стране допише једна, две, или три нуле — колико их у множитељу има.

Дељење

После давања пејма о дељењу, у коме се на стварним задацима (са што је могуће мањим бројевима) изводи да је делењу циљ: да подели један број на толико једнаких делова колико има јединица у другом броју, даје се ученицима одмах и појам о садржавању. Пример. Једно је дете имало 6 јабука; кад сваки дан једе по 2, колико ће му дана трајати те јабукег

Дете је од 6 јабука одузимало све по 2 јабуке. А пошто се 2 јабуке могу 3 пуша одузети од 6 јабука, то ће му 6 јабука трајати 3 дана. Утврђује се да у 6 јабука има 3 пута по 2 јабуке. Зато се и каже: трајаће му онолико дана колико се пута налазе 2 јабуке у 6 јабука. — За тим се ученицима казује да се овакво дељење зове садржавање или учестано одузимање једног броја од другог, јер је и дете од 6 јабука одузимало све по 2 јабуке.

делитељ

На истом примеру (дељеник 6: 2 = 3 количник) ученици из= ои стпитанетм

воде: да је дељеник 6 производ чинитеља 2 и 8. Е

Сад се приступа усменом дељењу, као припреми за писмено дељење. Новија методика рачунске наставе тражи да се основне рачунске радње изучавају у органској вези: одузумање са сабирањем, а дељење са множењем. Контрастом који се тада јавља добивају се јасније представе о појединим рачунским радњама и променљивости количина.

Ниже означене таблице, представљају усмено дељење изведено у вези с множењем. Саме таблице могу да послуже као методско упуство за усмено дељење.

1. Таблица дељења (мала) - колико се пута налазо 2 62 2 пута о јесу 6 у " ( » » » » 8 » 6>Р колико се пута налази 3 у 152: » 2 » » 5 » 15;

:07 з “ 4 пута Т јесу 28 | колико се пута налази - у о

3 пута 5 јесу 15

ШИ 5

ж