Učitelj
ОСЕЋАЈИ УКУСА, МИРИСА, ДОДИРА, ТЕМПЕР. И ПОКРЕТА — 105
каквог рефлектшорног утицаја дражења нервних окончења у лабиринту, који са психичким појавама нема ничега заједничког. Чињеница, да голубови после једностраног разорења лабиринта изврћу главу екстремно на оперисану страну, тумачи се час као надражајна, час као изметнута појава. Свакојако пак она је независна од психичких појава, јер, као што сам се и сам уверио, после екстирпације великог мозга она пре расте но што опада.
0 постанку осећаја глади, жеђи и засићеносши знамо још врло мало. Код најпре споменутих кажу, да је реч час о дражењу нервних окончења у Рћагупх-у, Оворћаоц5-у и желудцу, час да као надражај утиче придолажење и одилажење крви, која је оскудна. у храни, у самим ганглијским ћелијама опне, те изазива осећај глади. По трећем гледишту, мањак у придолажењу хране производи најпре стање глади у сваком органу тела; укупни осећај ових појединих стања глади представљао би осећај глади. Сличне. двоумице постоје и односно осећаја жеђи и засићености. Поузданих експерименталних испитивања о т.зв. општим осећајима нажалост нема још скоро сасвим. Исто вреди и за осећај умора, који произлази вероватно од хемијских и физикалних надражаја у замореној мускулатури. Због тога се на овом месту нећу упу-
штати потанко у то, те ћу прећи на највиша чула, на слух и вид. (Свршиће се)
из ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ.
ПОЧЕТНО ЦРТАЊЕ.
Не само у српским него и у страним народним школама, на које се у сваком погледу угледамо, цртање се не предаје како треба те и не даје резултате онакве, какве би цртање само по себи могло дати. Уљуљкани старим навикама учитељи узимају плајваз, прописане цртанке и одобрене „прегледе“, износе све то у означено време, дају ученицима у руке, проговоривши по коју реч и заповедају деци: „на тој и тој страни прегледа, нацртајте ту и ту слику.“ Дечица цртају, бришу, опет цртају, пљују на хартију, опет гумом па и прстима бришу и тако до свршетка, часа. Час се заврши, цртанке покупе, дечица се ослободе једне мучне работе и тако целе године.
То је општа слика свију школа са врло незнатним изузет-
УЧИТЕЉ 8