Učitelj

108 УИТтТЕЉ

једнак. Ја могу рећи, да онај, који лепо нацрта (не копира механички) мачку плајвазом, умеће је нацртати и акварељу и пером, чим схвати особине поједине технике, јер су све то различни начини предаје једног истог умног представљања и, кад је представљање тачно, мора бити тачно и његово цртање.

Плајваз ц акварелне боје.

Ја мислим да се за најпрактичнији школски материјал може сматрати оловни плајваз и акварелне боје, по својој распрострањености, доступности и по томе, што се готово ни у једној грани индустрије не ради без њих. Плајваз је погодан за контуре, боје за планове и шарање, а одлична је ствар радити и с једним и с другим у једно исто време.

Копирање, цршање с оригинала.

Цртањем ес оригинала треба се у главноме користитл зато, да би се показало „како“ други цртају и томе начину треба врло опрезно приступати; бесмислено копирање туђега готовога цртежа. брзо пређе у навику и има штетан утицај на развиће ученика.

Ја предлажем да се просто копирање замени следећим начином ·

подражавајућег цртања; рецимо, у школи цртају жир с природе. Сваки ученик добије по један жир. Предавач такође узима жир. и црта га на школској табли, пре него што почну цртати ученици; они не треба да копирају предавачев цртеж; његов им

рад само очигледно показује како треба цртати. Затим ће сваки |

ученик цртати свој жир, подражавајући предавачу само у процесу рада. На тај је начин могуће деци лако и брзо показати, како

се на површину хартије преноси слака свакога предмета, које

има три дужине; причати за дете је тешко, а да се само досети детету је још теже.

Добро је, да се сваки предмет, који ће да цртају деца, изучи на три начина:

· Подражавајућим пцршањем. 5

Цршањем с природе.

· Цршањем из памеши или из себе.

Подражавајуће цршање упознаје ученика са техничким манирима, објашњава му, како се отпочиње посао, како се рукује материјалом.

Цртање с природе нагони ученика да пази на боју, форму,

величину, пропорцију и сваку карактеристику модела; он добија |

појам о њему и проверава га за време рада.

Јак аса ан а ава ба жаба а а а аатидња

оса мина

заливе а ов. а о раке

за