Učitelj

ИЗ ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ 107

рава га и допуњује. „Такви појмови (умне представе) велико су средство за образовање“. Према томе једна од главних задаћа предавачевих треба да буде обогаћавање дечјега ума правилним појмовима. Дете треба научити — видети, опажати, разумети и цртати или излагати своје појмове помоћу цртежа. Као материјал при настави цртања може послужити све, што улази у видокруг дечји: живи и мртви предмети, који га окружавају, игре, стихови, песме, приче, научна знања, но, разуме се, предавач треба да даје првенство ономе, што је нарочито близу и што је мило ученику по условима живота и његовим личним особинама.

,

Појам ш његов израз.

Свака се слика састоји из појма и његовог израза, мисли и њеног излагања. Што јасније мислимо, јасније се изражавамо; што дете боље разуме оно што црта, тим ће цртеж бити бољи. Уображење мора бити прави отисак умне представе. Обучавати се ма каквој техници сликарске уметности, оделивши је од радње ума, од процеса познавања, онога, што се црта, било би само узалудно губљење времена. Не може се одвојити реч од мисли; забележена реч — то је забележена мисао, нацртана речју. Веран цртеж — то је последица вернога, схватања онога, што се цртало; видимо излагање, цртање правилног умног представљања.

Геометријска тела.

Знање геометријских тела потребно је детету зато, да би се боље разабрало у опредељивању форме других предмета, упоређујући их с геометријским телима. Геометријска тела не треба изучавати одвојено, већ с њима треба упознавати ученике цртајући предмете, који по форми личе на њих. Од геометријских тела при обучавању цртања најпотребнији су: лопта, куб, цилиндер, пирамида. Ја мислим да о геометријским телима не треба говорити пре четвртог одељка овога програма, којега ја предлажем.

Техника.

Читав низ техника цртачке уметности доступан је ученицима; у школи се може радити плајвазом, пером, угљеном, акварелима, може се лепити из глине и воска, резати из хартије, резати по дрвету и т. д., но било би погрешно не уочити тесну везу међу свима техникама: све су то ручна средства за, достигнуће једног истог циља. Рад руку је различан, али је рад ума

8“