Učitelj

168 ; У ЧИТЕЉ

погледа на рад у народним школама, па ако хоћете и циљ народних школа више или мање захваћени политичким вртлогом, брво су унели пометњу и забуну међу учитеље. Личним симпатијама и разликовањем на. „наше“ и „ваше“ дошло се до тога да ву учитељи постали један према другом најпре неповерљиви а затим почели и да се мрзе, оптужују, гоне ит. д. Напоредо са. овим пало је и прво постављање учитеља за школске надзорнике — од којих је један био испод најобичнијег медиокритета — отворише се грађанске школе, које, аналого положају школских надзорника, постадоше златна јабука за учитеље основних школа, настаде нечувена борба око овог положаја са повећаном. платом, што је све имало за последицу не само већу мржњу, но апсолутну непомирљивост међу учитељима.

Но стални школски надзорник учинио је рђаву услугу и самој основној настави. Неједнаке спреме и погледа школски надзорници радили су сваки на своју руку. Док је један нарочиту пажњу поклањао српској граматици и тражио чак и промену име- _ ница и заменица, дотле је други забрањивао, да се у његовом _ округу предаје овај предмет. Једни су полагали много на природне пауке, рачуницу, други на историју, земљопис или вештине и т. д. Охвативши жеље својих надзорника, учитељима је било лако да их задовоље. Радили су онако, како им се наређивало, без обзира на то, што су можда гдекоји осећали, да се таквим радом запоставља или можда и сасвим негира који, ма и од споредније важности наставни предмет. Место свесшратог, на овај се _ начин почео укорењивати једностран рад. О овоме могли су се уверити сви надзорници, који су за ово четири године повременог надзора прегледали рад по основним школама. Није нам се један пут догодило, да је на наше примедбе одговарао дотични учитељ, да овом предмету није поклањао велику пажњу, јер о није тараожено на за време сшалног иколског надзора пли нама је речено тако да радимо за време сталног падвзора ит. д. Ради боље карактеристике разноликости погледа надзорничких, нека послужи и овај пример из нашег искуства. Једног старијег учитеља, који је свршио само први разред богословије, дуго година био општински ћата, а у последње време потпуно се одао пороку пијанства, мој је претходник истакао и похвалио пред целим окружним већем као најодлучнијег учитеља и дао му одличну оцену. На концу наредне године ми смо пак томе истом учитељу дали