Učitelj

НАШЕ ШКОЛЕ У источној СРБИЈИ 257

вољан број учитељских кандидата, око 80 школа је празних, те је ту скоро био принуђен Просветни Савет да извлачи из архиве преживеле учитељице са свршеном В. Ж. Школом, и њима усрећава ову добру земљу.

Ну, да не ређамо даље. Из ових се примера види јасно да је основица, према. којој Министарство Просвете отвара одељења, лажна. Место да пође од стварног броја ученика, према њима отвара одељења, и тек у току прве половине године, ако би се којим чудом појавиле Гогољеве душе, отвара нова одељења, Министарство се повело за извештајима управитеља, и на тај начин их и нехотице помогло у прикривању правога стања ствари. Окуражени овим нехатом или и непознавањем ствари, многи управитељи су пали и у другу погрешку. Избегавали су да кажњавају ученичке родитеље и енергично настану, да бар она деца, која су у могућности, редовно походе школу. Нека их нека не долазе, биће их мање за рад, а до године ће се већ увести у списак понављача. Нових пак примићемо колико да се дође до максималног броја, (они до душе уписују и по 106 ученика у један разред!!!) а ако буде вишка, нека се отварају нова одељења“ резоновали су неки од њих ш збиља у овоме крају Србије место да расте број стварних ученика, расту „Гогољеве душе“ а са њима ш — нова одељења !

Оваквим радом, Министарство Просвете је само у једној години и у једном срезу упропастило три школе, оштетило државу са преко 10.000 дин. јер је плаћало 9 излишних наставника за којима толике празне школе кукају, оштетиле толике општине, што су морале плаћати излишне станарине а и нехотице помогло, да похођење школе буде што горе.

(Наставиће се).

Вл. Јаковенко, Из области социјалне психопогије,

Огист Конт, оснивач позитивне философије, понашао се, као што је познато, веома небрежљиво према психологији и није пропуштао ни један случај, а да се не подсмехне савременим психолозима, називајући их „идеолозима“, еклектичарима, па И шарлатанима. Отуда је поникло мишљење, да 0. Конт није признавао могућност психологије, као науке. Ну тако мишљење је.

УЧИТЕЉ 18