Učitelj

ПРИЛОЗИ ВА ИСТОРИЈУ НАШИХ НАРр. ШКОЛА 291

учитељскога испита без сумње да има везе са уредбом, по којој су мало пре тога сви учитељи прешли на државни буџет, те се на тај начин, потпуно оправдано, само правитељство трудило да за своје учитеље постави вредне и способне људе, који више нису могли зависити од хонорара, тј. од већег пли мањег броја ученика. У чему се састојао тај ислит и како је вршен, не знам.

У прво време, док послови државни нису били развијени, учитеље је постављао сам Милош. У много случајева, наилазио сам, кандидати су тражећи учитељска места лично долазили. самом кнезу у Крагујевац, те су већ ту на неки начин пред њим показивали своју спрему. Ко би му се учинио да је ваљан и спреман, Милош би му давао писмо на магистрат или другу коју власт, и то му је било постављење, таквога су морали примити за учи теља. Није редак случај био да Милош одреди и плату учитељу у постављењу. Кад су се државни послови развили и кад је кнежева канцеларија њима била претрпана, постављење је пренето на Управителни Совет, али и тада ниједан учитељ није могао бити постављен без знања Милошева. Ја мислим да је ово право Совет добио у 1885. онда дакле кад су учитељи добили државне плате. Од тога времена Совет је морао водити ваше рачуна о попуњавању учитељских места и о квалификацијама. учитељским. Све до постављења П. Радовановића за директора свију школа у Србији, априла 1836., о школама су се бринули поједини чланови Совета, вероватно сваки члан за област из које је. Постављањем Радовановићевим Совет је у њему добио свога референта за основне школе; све што се односило на њих морало је прелазити преко директора. Али он сам није могао ништа, предузимати без Совета, коме је све своје предлоге износио. Ипак је његов утицај, нарочито на постављање учитеља, на рад у школи, био несумњиво од пресудног значаја, јер је морална од. говорност за све што се у школи ради на сваки начин падала на њега. Две године је Радовановић остао чиновник у Совету радећи да основну наставу постави на што здравију основу. Кад је маја 1888. установљено попечит. просвешченија Радовановић је, из Совета упућен у ово попечитељство, остао такође на положају референта, али изгледа сада са мање утицаја и мањим ауторитетом него што га је имао код Совета. Он је и даље остао шеф основне наставе и даље се бринуо о напредовању њеном, али је морао интензивније радити, јер је сама околина, у којој се сада налазио, била у многоме различна од оне раније; он је

20%