Učitelj
НАШЕ ШКОЛЕ У ИСТОЧНОЈ СРБИЈИ 599
нису деца поплашила, те умолисмо наставницу да их она пита, но она нам, са пуно самопоуздања, а на нише велико запрепашћење изјави, да се деца нису поплашила, но неразумеју што су прочитала и препричала. Једна од присутних наставница изађе до шк. врата, дохвати руком једну багремову гранчицу са трњем и показа трн деци. Она се згледнуше, погледаше у своју наставницу погледзше у нас, механички прошапуташе „трн“ и седоше.
"И збиља, и оно „слободно препричавање“ било је измеханизирано. И сада жалимо што се не известисмо, на који је начин дошла поменута учитељнца до овог механизирања, јер ако је ово препричавање морала и она све дотле да понавља док,га нису сви ученици, са тачним нагласком упамтили, онда се је веселница збиља сатрла радећи. И ова је наставница, или тачније речено њен муж. протествовао што није добила одличну оцену! —
У осталом учитељи у овим школама и не крију, да ученици не разумеју што прочитају. Шта више има их који верују, да потпуног разумевања и не може бити те и обраћају већу пажњу разуму и механичком читању. Посматрајући ученике како изражавају своје мисли, приметили смо, да ученици Па по гдегде и ученици Ш раз. не мисле па српском језику, но већим делом преводе са матерњег на српски. Изгледа, да мишљење на срп. језику настаје тек од Ш раз. те према томе одавде и почиње разумевање садржине, под претпоставком, да се је енергично радило.
(Паставиће се)
ИЗ ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ
Јов. Максимовић, учитељ. Предавање о броју >
Један пример концентрације у настави.
Главне особености Хербарт—Цилерове школе састоје се: 1. У формалним ступњима у настави, 2. у провођењу предавања по културно-историјским ступњима и 3. у концентрацији наставе.
Како се по Хербарт—Цилнру може извести предавање, с погледом на концентрацију, износимо за сада један пример, који може послужити као угледно предавање у рачуну. |
24%