Učitelj
430 У шитељ
За учитеља је свршено с тим, да он има озваничену дужност и поред ње по доста слободнога времена за друге послова. Он се одрекао комодитета и сваког провода и уживања за време слободних часова и пригрлио друге корисне послове. Кад дакле има времена, да поред главне му дужности врши и друге корисне за народ послове, а кад га и други чиниоци и држава потстичу и подржавају у томе са разним својим захтевима и апелатима, а он ради не само оно што се тражи од њега, већ често и друго што корисно својом иницијативом, онда по свима околностима излази релативан одговор на задато питање овога одељка: учитељ може као културни радник да послужи у извесној мери и ван школе.
Ну овом убеђењу намеће се сад питање: шта може учитељ. радити ван школе и коликог — Од свачега по мало, био би одговор. Учитељ не спада у ону врсту стручњака, факултетлија, талентираних научењака или рођених генија, па да може стварати, предругојачавати и проналазити новитете ; али спада у ону угледну и корисну класу људи, који је подесан помоћи компетентнима, да · овековече оно, које би точак времена прегазио.
== НАСТАВИЋЕ СЕ ---
Проф. Софр. Симић, Наше школе у Источној Србији.
(Свршетак)
Свему овоме ваља додати, да је више но извесно, да у току године заборављају ученици један део учених речи, преко распуста још један део, и да од ових речи не може нико да склопи самостално једну реченицу, — и онда се може добити јасна слика ученичке способности за разумевање буквара, веронауке, око 100 разних причица из читанке итд. Немилосрдно осуђени пак, да овај огроман програм ! разреда сврше за 10 месеци, (већина школа за 9—6 месеци) и учитељи и ученици прилазе послу: учитељи „објашњавају“ а ученици бубају напамет „објашњене“ чланке и приче, и онда имате пред собом не ученике, но мученике, не учитеље, но мучитеље и не учионицу, но мучионицу. На овај начин отпочиње систематски рад на убијању и онога у души детињој, што су и без школе имали. Ове школе онда „нису места за васпитавање младежи, већ тамни загушљиви простори, у којима се несвесно и