Učitelj
432 У ЧИТЕЉ
збиља сатрла радећи. И ова је наставница, или тачније речено њен муж, протествовао, што није добила одличну оцену! —
У осталом учитељи у овим школама и не крију, да ученици не разумеју што прочитају. Шта више има их који верују, да потпуног разумевања и не може бити, те и обраћају већу пажњу рачуну и механичком читању. Посматрајући ученике како изражавају своје мисли, приметили смо, да ученици | а по гдегде и уче· ници Ш раз. не мисле на српском језику, но већим делом преводе | са матерњег на српски. Изгледа, да мишљење на српском језику настаје тек од Ш раз. те према томе одавде и почиње разумевање садржине, под претпоставком, да се је енергично радило. Ово се најбоље види из њихових писмених састава. На крају испита наредили смо ученицима четвртих разреда да напишу по један писмени састав. Први је део писање по диктату. Диктирали смо ми лично реч по реч. Други је део слободан састав — писмо. Ми ћемо овде изнети шест такових писмених састава. Два из најгоре школе, два из нешто боље, два из најбоље, па нека се према њима цени стуџањ наших школа у овоме крају.
| Клева
„прића да је некакав селак да присвоје туђу земњу а свога синчича закопао у вемљу пошто че одговорити. та че одоговорти,“
4
Драги Брате
драта Мајко драги брате како живиш тамо јели има кукур нема има сена нема а како од вас јели има жита нема јели крава отелила а свиња опрасала јесте јели траје је ли траје брат траје Драги оца је ли можеш да радиш можем. ј
Дан 10 Јуна 1908. год.
Место. Јован Матић.
Овај је ученик оцењен све врло добрим оценама.
|. Клетва
Прића се даље некакав хтео сељеак да присвовј туђу њиву па свога синчића у земљи поштога нај пре научио што че одговориш кад се запита.